5 november 2016

438 dagar

Titel: 438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar
Originalets titel:-
Författare: Johan Persson och Martin Schibbye
Översättare:-
Serie: 
Antal sidor: 363
Utgivningsår: 2013
Förlag: Filter 
Utläst: 17/10

Handling
Den här boken skulle inte ha funnits om inte allt gått snett. Natten till den 28 juni 2011 satte vi allt på spel när vi i skydd av mörkret korsade gränsen mellan Somalia och Etiopien. Vi ville undersöka hur den hänsynslösa jakten på olja drabbade befolkningen i den stängda och konfliktfyllda Ogadenregionen. Vi ville nå bortom flyktingberättelserna och larmrapporterna, och med våra egna ögon ta reda på sanningen. Fem dygn senare låg vi skjutna och blodiga i öknen. Men när det ursprungliga reportaget dog, tog en annan historia sin början. En berättelse om rättslöshet, propaganda och storpolitik. 

Efter en Kafkaartad rättegång dömdes vi till elva års fängelse för terroristbrott. Och vi var långt ifrån ensamma. I fängelset satt journalister och politiker som dömts på löpande band för att det inte gått i diktaturens ledband. Vår skildring av olja förvandlades till en historia om bläck. 

Vardagen blev en kamp för överlevnad i det ökända Kalityfängelset. På ett cementgolv bakom korrugerad plåt - i en värld av dödliga sjukdomar, misshandel och förtryck - skapade vi en vardag med hjälp av stenhårda rutiner. Fråntagna våra skosnören och vår yttrandefrihet försökte vi bevara det mest värdefulla man har: friheten att själv bestämma vem man är. Här är vår berättelse om 438 dagars helvete.


Mina tankar
Detta hör till den typen av böcker som jag inte brukar läsa speciellt ofta, trots det så är 438 dagar en bok som jag har tänkt att jag ska läsa länge, men det har inte blivit av förrän nu. Det är verkligen en speciell känsla att läsa en form av reportagebok, där man vet att det som man får läsa om faktiskt har hänt och det gör i mitt tycke den typen av böcker betydligt jobbigare att läsa.

Nu minns jag inte alla detaljer kring svenskarnas fängslande i Etiopien och hur det togs upp i media, men jag minns ändå det viktigaste. Det som jag uppskattar mest här är att man får en inblick i deras liv i fängelset och får lära känna alla deras medfångar också och hur de behandlades i fängelset.

Vissa partier känns rätt sjuka att läsa om, kanske framförallt om hur gripandet gick till och hur de var tvungna att ställa upp på film och säga rätt svar under hot. Det är så overkligt för oss i den här delen av världen.

Boken handlar mycket om frihet och pressfrihet och rätten att få säga och tycka vad man vill, utan att behöva vara rädd för det.

Som sagt så brukar den här typen av böcker vara tunglästa, men jag upplevde inte 438 dagar som det, det var lättläst och engagerande och det blev extra intressant i och med att man fick läsa ur både Johans och Martins perspektiv.

438 dagar är en så svår bok att recensera och sätta betyg på, men jag gör ett försök.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av dessa författare tidigare.

Med denna bok så har jag besökt Etiopien i En världsomsegling på 366 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...