13 november 2016

En smakebit på søndag: Harry Potter and the Deathly Hallows

Tänkte att jag skulle ta och vara med i en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu.

Har haft en superbra helg! Var ledig och var hemma  och kunde bara ta det lugnt. Fick dessutom fara på en jättetrevlig överraskningsmiddag hos en annan familj + några andra där vi umgicks och hade det mysigt på kvällen med bland annat musikquiz och såklart mycket skratt. 

Läsning har det inte blivit lika mycket av i helgen, men det har ändå blivit några sidor. Håller på med två böcker just nu, men den bok  som jag tänkte dela med mig av en smakebit ur är Harry Potter and the Deathly Hallows. Känns så skönt att jag snart har avslutat serien, fast samtidigt känns det lite vemodigt att veta att  jag snart har läst det sista om Harry, Ron och Hermione. 

Smakebiten kommer från sidan  114.

Harry looked up, diverted. The circumstance of Ron having read a book that Hermione had not was unprecedented, Ron, however, looked bemused by their surprise. 

"Oh, come on! All the old kids' stories are supposed to be Beedle's, aren't they? The Fountain of Fair Fortune ... The Wizard and the Hopping Rot ... Babbitty Rabbitty and her Cackling Stump..."
"Excuse me?" said Hermione, giggling. "What was that last one?"
"Come off it!" said Ron, looking in disbelief from Harry to Hermione. "You must've heard of Babbitty Rabbity-"
"Ron, you know full well that Harry and I were brought up by Muggles! said Hermione. "We didn't hear stories like that when we were little, we heard Snow White and the Seven Dwarves and Cinderella-"
"What's that, an illness?" asked Ron.



33 kommentarer:

  1. Om jag hade haft tid så skulle jag nog kunna tänka mig att läsa om Harry Potter, från början till slut. Bara för att riktigt förstå och imponeras över hur allt hänger ihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt imponerande hur allt hänger ihop, och hur alla böckerna kopplas samman :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Har inte läst Harry Potter än, men har två i hyllan.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Har ju läst hela serien 2 ggr, men om jag skulle läsa om den skulle det nog bli på engelska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del av böckerna på svenska tidigare, men har läst alla på engelska nu och jag tror faktiskt att en del kan gå förlorat i översättningen :)

      Radera
  4. Jag ska fortsätta lyssna på den här serien på engelska, Stephen Fry läser suveränt bra. Frågan är bara när det kan bli av.... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inte tid för allt man vill läsa. Ljudböcker brukar inte vara något för mig, men har hört många som hyllat Frys inläsning.

      Radera
  5. jag säger bara Stephen Fry´s ulläsningar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Blir nästan nyfiken på att kolla upp de! :)

      Radera
  7. Jag är så sugen på att läsa om dem, fastän jag har den nya. Den lockar inte alls... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka läsa The cursed child direkt efter att jag läst ut den här :)

      Radera
  8. Jag har bara läst första delen men är sugen på att läsa hela serien.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakebiten ! Kanske läser den framöver

    SvaraRadera
  10. Den boken är en av de som jag har kvar att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! För att förstå hypen kring HP borde man nog läsa åtminstone en bok. Mitt kommande nyårslöfte, kanske. ;)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Vill så gärna läsa Harry Potter-böckerna någon gång. Har bara sett filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett några filmer, men har tänkt se dem igen nu när jag läst böckerna.

      Radera
  13. Jag är också sugen på att göra en omläsning av hela serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt första gången som jag tagit mig igenom hela serien :)

      Radera
  14. Jeg har begynt å lese de på engelsk igjen i de nye illustrerte utgavene. Det er så fint å lese om igjen noe du virkelig liker. Det rareste er at jeg kommer til små partier jeg er sikker på jeg ikke har lest før. Hull i hukommelsen kalles det :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De illustrerade utgåvorna verkar superfina!

      Radera
  15. Jag har förstås sett alla filmerna, men märkligt nog inte läst böckerna. De står här och väntar, en box på engelska, och jag hoppas jag får ro att läsa dem snart. Jag håller med Monika, det vore roligt att läsa dem i lugn och ro nu när jag vet handlingen, och kan fokusera på själva hantverket och inte missa det på grund av spänningen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt se filmerna efter att ha läst böckerna :)

      Radera
  16. Jag har inte heller läst alla Harry Potter-böcker. Det skulle kanske vara et projekt att satsa på.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...