3 november 2016

Tv-serie: Follow the money säsong 1

Handling
Kriminalpolisen Mads blir inkallad för att undersöka en kropp som har spolats iland nära en vindkraftpark. Först verkar händelsen vara en tragisk olycka, men snart leder vissa spår mot en av Danmarks mest framgångsrika och ledande energiföretag, Energreen. På Energreen finns den karismatiske VD:n Sander och den karriärsugna juristen Claudia. På en bilverkstad i närheten jobbar den före detta biltjuven Nicky, som har lagt det kriminella livet bakom sig. Men hans nya kollega Bimse lockar in honom i nya dåligheter. En serie om ekonomisk brottslighet som utspelas i bankvärlden, på börsen och i storföretagens styrelserum - en smutsig historia om makt som korrumperar.

Säsongen hade 10 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Thomas Bo Larsen, Natalie Madueño, Esben Smed och Nikolaj Lie Kaas. 

Serien är även känd under den danska originaltiteln Bedrag.

Jag såg klart säsongen 9 oktober.

Mina tankar 
Från början när serien började visas så var jag inte så intresserad av den, men till slut satte jag mig ner och kollade på de första avsnitten och fastnade totalt för serien.  Tycker rent generellt att danskarna är riktigt bra på kriminalserier och det bevisas verkligen genom Follow the money. 

Handlingen är verkligen spännande, även fast det inte är så mycket action, utan allt handlar om hur poliserna ska lyckas bevisa att Energreen inte är ett grönt företag utan har mycket hemligheter. Under seriens gång får man även följa Nicky, som egentligen är en bra person, men som återigen hamnar i farliga situationer och inte kan ta sig ur så lätt. Energreens VD Sander är en intressant person, även om det känns som att det är han man får lära känna minst och känns i mina ögon rätt så anonym jämfört med de andra.

De lyckas verkligen med castingen till serien, vilket alltid är bra. Handlingen känns tyvärr rätt trovärdig och framförallt hur pengar korrumperar och hur girig folk kan vara efter makt och pengar, oavsett förutsättningar. 

Den andra säsongen har redan börjat visas i Danmark, och jag hoppas att den även kommer visas i Sverige senare. Speciellt med tanke på hur den slutade och hur den kan fortsätta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...