30 november 2016

Tv-serie: The Collection säsong 1

Handling
Året är 1947 och Paris håller på att lämna andra världskrigets mörker bakom sig. Här tar historien om modehuset Sabine sin början. I familjeföretagets mitt finns två bröder - Claude är den geniale konstnären och Paul det hänsynslösa affärssnillet. Tillsammans ska de förverkliga en romantisk vision som åter ska göra Paris till den ledande modestaden. Men brödernas relation är allt annat än harmonisk, och i bakgrunden finns deras mor Yvette som drar i trådarna. I premiärens dubbelavsnitt följer vi också den vackra Nina, en sömmerska i ateljén som har varit borta från arbetet och bär på en smärtsam hemlighet. Hon möter den amerikanske fotografen Billy Novak, och de kommer båda få möjlighet att förändra sina liv. 

 Den första säsongen hade 8 avsnitt, men i svensk TV visades serien i 7 avsnitt. I huvudrollerna ses bland annat Richard Coyle, Tome Riley, Jenna Thiam och Mamie Gummer.

Jag såg klart säsongen  26 november.

Mina tankar 
På papperet verkade detta som en så bra serie! Frankrike just efter andra världskrigets slut och ett land som försöker att återhämta sig efter kriget. Men tyvärr måste jag säga att jag är lite besviken på serien och mina förväntningar uppfylldes inte riktigt.

Som jag har förstått det så är detta en samproduktion mellan England och Frankrike. Jag hade förväntat mig att de franska karaktärerna skulle prata franska och att engelska/amerikanska karaktärer skulle prata engelska. Istället pratar alla engelska, även de franske mellan varandra. Och deras engelska är alldeles för perfekt! Jag hade förstått om de hade pratat engelska med de som inte kunde franska, det hade varit en helt annan sak.

Karaktärerna är å andra sidan rätt intressanta, men det är nästan för många att hålla reda på och man får inte lära känna dem tillräckligt. Det känns som att man bara fick små inblickar och att historierna inte hann utvecklas tillräckligt.

Den karaktär som jag faktiskt tyckte bäst om var nog Claude, som får stå i skuggan av sin bror. Även de andra karaktärerna är välgjorda, men man får inte lära känna dem lika bra.

Att serien är snygg och välgjord är det ingen tvekan om, men den blir lite för rörig och det blir alldeles för mycket som ska vara med. Då hade det antingen varit bättre med fler avsnitt eller att man sparat några av sidohistorierna till en eventuell andra säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...