17 november 2016

Onda flickor

Titel: Onda flickor
Originalets titel: The Wicked Girls (2012)
Författare: Alex Marwood
Översättare: Carla Wiberg
Serie: -
Antal sidor: 396
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
Utläst: 31/10

Handling
En sommarmorgon träffas tre unga flickor för första gången. Innan dagen är slut kommer två av dem att anklagas för mord.

Sommaren 1986 dömdes två unga flickor till fängelse för mord.

Tjugofem år senare rapporterar journalisten Kirsty Lindsay om en rad mycket obehagliga attacker på unga kvinnor. Hennes efterforskningar leder henne till städaren Amber Gordon.

Så träffas Kirsty och Amber på nytt, för första gången sedan den där svarta dagen då de var barn.

De blir snabbt medvetna om den stora fara de befinner sig i. Och med nya identiteter och familjer att skydda är de beredda att göra vad som helst för att bevara sin hemlighet.


Mina tankar
Jag hade hört väldigt mycket gott om Alex Marwoods böcker och såklart var jag nyfiken på att själva läsa. Jag bestämde mig för att börja med hennes debut Onda flickor, för att läsa hennes böcker i rätt ordning. Kan bara säga att jag inte blev besviken!

För det första är jag väldigt förtjust i hur berättelsen är komponerad, hur nutid blandas med dåtid och hur man sakta får veta mer om vad som egentligen hände för tjugofem år sedan och hur det förflutna börjar komma ikapp dem och hur beredda de är att skydda sina nuvarande liv.

Sen tycker jag också mycket om tempot, det är alldeles lagomt, det blir aldrig för stressat och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Trots at Onda flickor inte är så otäck att läsa, blir jag ändå obehaglig på grund av den stämning som Marwood bygger upp.

Karaktärerna är väldigt välgjorda och det kändes verkligen som att man fick lära känna dem och man kunde förstå deras handlingar. Samtidigt som jag fascineras av Kirsty och Amber så blir jag också väldigt illa till mods av både dem och andra bikaraktärer.

I början upplevde jag boken som rätt förutsägbar, speciellt attackerna på de unga kvinnorna och vem som var förövaren, men det är egentligen bara en sidohandling. Men mot slutet lyckades Marwood ändå göra mig förvånad och det hela tog en vändning som jag inte hade räknat med.

Måste också passa på att säga att Onda flickor passade verkligen bra att läsas under hösten.

Allt som allt är jag väldigt imponerad över Marwoods debut och jag ser fram emot att läsa mer av henne.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Alex Marwood ingår i min Boktolva.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst tre av hennes böcker, jag tror det är alla som har kommit ut, och de är riktigt bra allihop :) Önskar bara att hon kunde skriva snabbare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ta och försöka läsa de andra snart :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...