10 november 2016

Half Bad: Häxornas krig

Titel: Half Bad: Häxornas krig
Originalets titel: Half Lost (2016)
Författare: Sally Green
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Half Bad #3
Antal sidor: 312
Utgivningsår: 2016 
Förlag: Semic 
Utläst: 22/10

Handling
Nathan är på flykt igen. Rebellerna håller på att förlora kriget. De är för få, utspridda och verkar chanslösa, trots att Nathan har övertagit sin fars starka krafter. Hans tidigare kärlek Annalise är nu hans mest hatade fiende. Våldet trappas upp och kampen blir alltmer förtvivlad.

Bara en sista, desperat utväg kan rädda dem. Nathan och Gabriel måste hitta en saknad amulett med förmågan att göra sin bärare oövervinnerlig.

Men räcker det? Kan Nathan ta sig igenom den svåraste prövning han någonsin ställts inför?


Mina tankar
Det känns skönt att jag har lyckats  avsluta ännu en serie, då det är något som jag brukar vara riktigt dålig på. Tyvärr hade jag glömt en hel del från de tidigare delarna, då det är ungefär ett år sen jag läste den första delen, men jag kom ändå ihåg det viktigaste.

Jag har tyckt de tidigare delarna har varit helt okej, och den andra boken tyckte jag var bättre än den första i och med att karaktärerna utvecklades och man fick lära känna dem bättre. I denna tyckte jag att framförallt Nathan förändrades och jag hade riktigt svårt för honom, då jag upplevde att det enda som drev honom var hämndlystnad och hatet gentemot andra. Det är inte speciellt roligt att läsa om!

Sen tycker jag också att Half Bad spårade ut lite mot slutet,  inte för att något av det man har läst har varit verklighetstroget men det blev för mycket och hade nästan ingen verklighetsförankring alls och det var magi hit och dit. Tyvärr måste jag säga att detta var den svagaste delen i trilogin och att slutet bara kändes väldigt sorgligt.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Half Bad: Ondskans son
Half Bad: Det mörka ödet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...