20 november 2016

En smakebit på søndag: Askungar


Tänkte att jag skulle ta och vara med i en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu.

I helgen har jag jobbat, men nu har jag fått göra helg då jag är ledig imorgon och det ska bli så skönt! Passar dessutom på att göra bort lite tvätt och sånt nu på kvällen så att jag kan vara ledig imorgon och inte behöver göra en massa. 

Läsningen den här veckan har gått riktigt trögt, dels har det varit mycket på jobbet och jag har helt enkelt inte orkat läsa och istället har jag fastnat framför tv:n och sett en massa serier istället. Den bok som jag i alla fall tänkte dela med mig av en smakbit ur är Askungar av Kristina Ohlsson. Har inte hunnit så jättelångt i den än, men kanske hinner jag läsa lite mer ikväll. 

Smakebiten kommer från sidan 74.

Och så lyssnade hon klart på nyheterna, innan hon stängde av tv:n och sjönk ihop i soffan. Orden som hon just hört sjönk sakta in i hennes medvetande, ett efter ett. Tillsammans bildade de hela meningar som gav upphov till våldsamma ekon från en tid som hon gjort allt i sin makt för att lägga bakom sig. 
- Tåget, Dockan, viskade ekot. Du anar inte vad folk glömmer där. Och du anar inte hur ouppmärksamma alla de andra är. De som ingenting glömmer, utan bara reser. Det är vad man gör på tåg, Dockan. Man reser. Och så ser man heller ingenting. 



22 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, tråkigt att inte se nåt...

    SvaraRadera
  2. Den serien är jättebra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Verkar spännande!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av Kristina Ohlssons böcker. Men funderar på att göra det framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills riktigt bra, så det tycker jag du ska göra :)

      Radera
  5. Jeg har en bok av Kristina Ohlsson i bokhyllen som jeg ikke har fått lest enda. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är första boken jag läser av henne, men inte den sista :)

      Radera
  6. Har en bok av henne i hyllan, men tror (?) att den är oläst.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Har inte läst något av den här författaren ... än :)

    SvaraRadera
  8. tror att jag läst någon av författarens allra första. tack för smakebiten

    SvaraRadera
  9. Har läst Tusenskönor av författaren men sen har det inte blivit fler. Så mycket böcker och kort om tid..... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Det hørtes ut som om vi har hat ganske like dager. Jeg jobbet også lørdag og har fri i morgen. Og jeg har også hatt det så travelt at jeg ikke har orket å lese :-)
    Det er godt det ikke er sånn hver uke. Jeg går også på skolen og må gjøre endel oppgaver og lese pensum. Det at jeg jobber så mye gjør også at jeg har mindre tid til skolen. Og skolen må komme foran bøkene :-)
    Jeg har lest boken du leser nå og alle de andre av samme forfatter. Hun skriver gode bøker! Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Början på boken är då riktigt bra! Det är tur att man inte jobbar varje helg, men å andra sidan kan det vara skönt att ha lediga dagar mitt i veckan :)

      Radera
  11. Kristina Ohlsson är en skicklig författare och hela den serien är riktigt bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...