12 november 2016

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Titel: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Originalets titel:-
Författare: J.K. Rowling
Översättare:-
Serie: Harry Potter #5
Antal sidor: 766
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bloomsbury
Utläst: 21/10

Handling
Harry Potter is due to start his fifth year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. His best friends Ron and Hermione have been very secretive all summer and he is desperate to get back to school and find out what has been going on. However, what Harry discovers is far more devastating than he could ever have expected...

Mina tankar
Precis som jag nämnde i min recension av den tidigare delen så har böckerna verkligen genomgått en förändring. De första böckerna kändes betydlig mer anpassade för barn och var lite mer lekfulla, medan förra boken och den här är betydligt mörkare och mer allvarliga. Det är rätt intressant kan jag tycka, karaktärerna får utvecklas i takt med läsaren och jag gillar det faktum att det inte bara är solsken hela tiden.

I början upplevde jag Harry Potter and the Order of the Phoenix som lite seg bitvis, det var fortfarande riktigt bra, men det tog ett tag innan historien kom igång. Trollkarlsvärlden växer alltmer och man får mer bakgrund till både Harry, Voldemort och andra karaktärer och man förstår dem bättre.

Stämningen och den värld som Rowling bygger upp är jag väldigt imponerad av och hur man märker de motsättningar som finns inom trollkarlsvärlden och växer sig starkare. Det är väldigt mörkt och stundtals blir det nästan för mycket mörker, men samtidigt så uppskattar jag det och sättet hon gör det på.

Karaktärerna fortsätter att utvecklas och det dyker upp nya. Huvudkaraktärerna får nya ansvar och uppdrag och även bikaraktärerna utvecklas. Tycker speciellt att Nevilles Longbottoms utveckling såhär långt är väldigt intressant, speciellt i slutet av boken. Jag kan inte påstå att Harry är min favoritkaraktär i boken, jag kan komma på mig själv med att stundtals vara irriterad på honom och hur han beter sig gentemot andra. Samtidigt kan jag förstå det, han har ju som sagt en hel del att handskas med och han är tonåring och han har haft ett tufft liv.

Jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga om Harry Potter och böckerna som Rowling skrivit, det känns som att det mesta redan har skrivits och att jag kommer långt efter och bara upprepar det. Rowling har verkligen skapat en modern klassiker och jag ser fram emot att följa Harry Potter mot slutet, nu när det bara är 2 böcker + manuset kvar.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Den tomma stolen
Harry Potter and the Philosopher's Stone
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Harry Potter and the Goblet of Fire

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...