20 februari 2020

Drottningsylt

Titel: Drottningsylt: nästan helt sanna sagor
Originalets titel: -
Författare: Josefin Johansson
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor:  150
Utgivningsår: 2018
Förlag: Mondial
Utläst: 27/1

Handling
Kungar, prinsar, grevar och baroner. Statyer, gator, kurvor och torg. Vi vet det mesta om vad de manliga kungliga gjort förr, för dom pratar vi om jämt. Men vad höll alla drottningar på med hela historien?

Drottningsylt berättar Josefin Johansson roliga, hemska och nästan helt sanna sagor om Sveriges alla drottningar - från vikingatidens Sigrid Storråda till drottning Silvia idag. På med tiaran, nu går hovtåget! Tut tut!


Tankar om titel och omslag
Tycker titeln är riktigt fyndig och rolig, det får en i alla fall att stanna upp lite grann. Jag gillar stilen på omslaget med de guldiga detaljerna.

Mina tankar om boken
Detta var verkligen en bok som jag plockade upp på måfå när jag var på biblioteket. Den största anledningen var nog att Josefin Johansson är en av mina favoriter i På spåret och jag var nyfiken på vad mer hon kunde göra.

Detta är ju uppenbart en bok för yngre läsare, men även som vuxen uppskattar jag boken. Det är väldigt roligt, lärorikt och underhållande att läsa om alla drottningarna. Sedan finns det riktigt härliga illustrationer som jag uppskattade.

Ämnet i sig kan jag tycka är intressant, för oftast så hör vi ju bara om kungarna och sällan om de kvinnliga regenterna och jag hoppas att detta kan väcka lust till även lära sig om de svenska drottningarna där det finns många spännande levnadsöden.

3 bra saker med boken: illustrationer, lärorik, underhållande

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...