29 februari 2020

The Hero of Ages

Titel: The Hero of Ages
Originalets titel: -
Författare: Brandon Sanderson
Översättare: -
Serie: Mistborn #3
Antal sidor: 572
Utgivningsår: 2008
Förlag: Tor Books
Utläst: 3/2

Handling
Tricked into releasing the evil spirit Ruin while attempting to close the Well of Ascension, new emperor Elend Venture and his wife, the assassin Vin, are now hard-pressed to save the world.

Tankar om titel och omslag
De nya omslagen är snyggare. Det här omslaget känns väldigt mycket fantasy. Gillar titeln.

Mina tankar om boken
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om The Hero of Ages eller Sanderson överlag. Däremot kan jag säga att det är en fantastisk läsupplevelse och att jag är så nöjd med hur allt slutade.

De första två böckerna läste jag på svenska och denna avslutande del lästes alltså på engelska. Jag var lite orolig över hur det skulle gå att ställa om till engelska, men det gick bra. Det hjälpte också till att det fanns en resumé och ordlista.

Lite oväntat har Sanderson blivit en av mina favoritförfattare och jag var lite fundersam till hur Mistborn-säcken skulle knytas ihop men han lyckas verkligen.

Vad jag hela tiden har varit så fascinerad av när det gäller dessa böcker är dels världsbygget och hela magisystemet. Det är bra skrivet och man har aldrig några problem att hänga med. Världsbygget och magin fortsätter att utvecklas och serien känns genomtänkt för det finns så mycket i den här boken som knyter an till de tidigare delarna.

Jag vill såklart inte spoila något, men jag gillar hur vi får fortsätta följa Elend och Vin samtidigt som vi får följa de andra i gänget som exempelvis Sazed. Denna serie har en del action, men den har också mer stillsamma partier som jag tycker är minst lika intressanta som handlar om politik och religion.

Sen måste jag också säga att Vin och Elends slut hade jag inte förväntat mig, det är modigt gjort. Sazed slut knyter verkligen ihop alla böckerna och allt som har hänt under de tre böckerna.

Jag är så imponerad över hur allt slutar, det är både vackert och sorgligt på samma gång och jag känner mig verkligen tillfreds över slutet. Jag har liksom inget att klaga på. När de sista hundra sidorna närmade sig var jag lite orolig över hur Sanderson skulle hinna avsluta allt, men det är så skickligt och snyggt gjort.

Jag är inte generös med mina 5-poängare, men jag kan inte annat än ge denna full pott. Att jag dessutom gett två av tre av Sandersons böcker högsta betyg säger kanske en del om hur bra jag tycker det är.

The Hero of Ages är en fantastisk avslutning på en fantastisk serie!


3 bra saker med boken: världen, slutet och upplevelsen

Betyg: 5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...