11 februari 2020

En bok - olika omslag

Den här veckan tänkte jag att vi skulle titta närmare på omslaget till Nattvägen av Kristin Hannah.

Svenskt omslag

Ett av de amerikanska omslagen

Holländskt omslag

Kroatiskt omslag

De här omslagen har flera gemensamma nämnare, flera av dem går i blå toner vilket jag ju tycker om. Det som skiljer sig från mängden är det holländska omslaget. Av den får jag känslan av att det är en feelgood, vilket jag inte tycker stämmer in på bokens beskrivning. 

Det amerikanska omslaget är jag inte heller så förtjust i, tror det har med människan på omslaget att göra. Tycker inte att det passar in. 

Det kroatiska omslaget tycker jag är bättre, jag gillar ljuslyktan på omslaget men jag gillar inte kvinnan på omslaget. 

Det svenska är det omslag som jag tycker är överlägset bäst. Tycker om silhuetten av träden, skuggorna och den blå tonen. 

Vad tycker ni om de olika omslagen?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...