16 april 2020

Film: Alice i Underlandet (1951)

Handling
Flickan Alice flyr från sin trista tillvaro ovan land när hon på jakt efter en springande vit kanin kryper in i ett litet hål och hamnar i Underlandet. Där stöter hon på många roliga och tokiga varelser. Här är allt som det inte brukar vara annars i Alices liv, förvirrat och oroligt.

Filmen är 72 minuter lång och regisserad av bland annat Clyde Geronimi. De omdubbade svenska rösterna görs av bland annat Sanna Nielsen, Anders Öjebo och Hans Lindgren. Filmen hade urpremiär 28 juli 1951.

Filmen är baserad på Lewis Carrolls bok med samma namn.

Jag såg filmen 4 april.

Mina tankar
Jag har tidigare i år läst boken så då tyckte jag det kunde passa att se en av filmversionerna också. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska säga om vare sig boken eller filmen.

Precis som i boken finns det inte så mycket till handling, det är mest absurda saker som händer hela tiden. Jag tror dock att den kanske är mer underhållande för yngre personer. Sen har jag också ganska svårt för huvudkaraktären Alice.

Men jag tycker ändå filmen har sin charm, den är ju fantasifull om inte annat. Och det är kul att få se många av de klassiska referenserna till dagens populärkultur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...