11 april 2020

The Fellowship of the Ring

Titel: The Fellowship of the Ring (1954)
Originalets titel: -
Författare: J.R.R. Tolkien
Översättare: -
Serie: The lord of the rings #1
Antal sidor: 458
Utgivningsår: 1994
Förlag: Del Rey Books
Utläst: 15/3

Handling
The dark, fearsome Ringwraiths are searching for a Hobbit. Frodo Baggins knows that they are seeking him and the Ring he bears—the Ring of Power that will enable evil Sauron to destroy all that is good in Middle-earth. Now it is up to Frodo and his faithful servant, Sam, with a small band of companions, to carry the Ring to the one place it can be destroyed: Mount Doom, in the very center of Sauron’s realm.

Tankar om titel och omslag
Har inte så mycket att säga om titeln. Omslaget känns ju väldigt typisk för fantasy på något sätt, även fast jag har sett snyggare.

Mina tankar om boken
Det känns skönt att jag äntligen kommit mig för att läsa Tolkiens böcker. Innan jag började läsa denna så var jag lite orolig och rädd för att jag skulle tycka den var svår och tråkig att läsa. Som tur var hade jag helt fel, så detta var något av en överraskning för mig.

Det kändes bra att ha The Hobbit ganska färskt i minnet då Bilbo är med en hel del i boken, betydligt mer än vad jag hade väntat mig. För länge sedan såg jag också någon av filmerna så har en del minnesbilder av karaktärerna, men kan inte påstå att jag minns händelserna.

Jag gick nog in med inställningen att detta skulle vara en svår bok att läsa. Därför blev jag så överraskad när jag ändå tyckte den gick bra att läsa även på engelska. Det är ju mycket naturbeskrivning och då dalar mitt intresse lite grann, men handlingen i sig är det inget fel på.

Jag gillar hur man får följa Frodos och så småningom hela brödraskapets äventyr och de utmaningar de ställs inför på vägen. Framförallt gillade jag den första delen där Frodo är jagad och det sätt som Tolkien beskriver och bygger upp stämningen.

Som i mycket annan fantasy är det mycket resande och det är väl också det nästan hela bokserien går ut på. Att följa dem på vägen är dock intressant och jag ser fram emot att läsa nästa del då denna slutade med en liten cliffhanger.

3 bra saker med boken: brödraskapet, rikt världsbygge och äventyrlig

Betyg: 3/5

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...