2 april 2020

Tv-serie: Barnmorskan i East End säsong 9

Handling
Based on the memoirs of Jennifer Worth; the story follows twenty-two year old Jenny, who in 1957 leaves her comfortable home to become a midwife in London's East End. She is surprised to find that she will be living in a convent: Nonnatus House. Working alongside fellow nurses and the medically-trained nuns, Jenny has her eyes opened to the harsh living conditions of the slums, but she also discovers the warm hearts and the bravery of the mothers. Even after Jenny leaves Nonnatus, she continues to chronicle the lives of the midwives who have become her family.

Säsong 9 har 9 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Jenny Agutter, Helen George, Laura Main och Leonie Elliott.

Jag såg klart säsongen 26 februari.

Mina tankar
Ännu en säsong av denna härliga brittiska serie.

Vid det här laget vet jag inte vad jag mer ska skriva om denna serie som jag inte redan har skrivit tidigare. Men trots att den pågått i 9 säsonger så är den lika bra och berörande. Det får ju ändå ses som ett bra betyg, att serien trots att flera karaktärer försvunnit sedan början fortfarande håller hög nivå.

I denna säsong märks det mer än tidigare hur den värld de lever i håller på att förändras och Nonnatus House får lite mer bekymmer än tidigare när allt fler väljer att föda barn inneliggande på sjukhuset.

Som alltid blandas allvar med glädje, sorg och humor. Sedan måste jag också berömma serien då historierna kring de blivande mödrarna känns så genomtänkta. Det sista avsnittet förvånade mig en del när det gällde handlingen och den lilla tvist som fanns där.

Årets julspecial utspelade sig i yttre Hebriderna vilket var kul att se då gänget fick möta en helt nya miljö med nya utmaningar.

Här kan ni läsa vad jag tyckt om tidigare säsonger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...