19 april 2020

Min bokresa #86 - Social Distance Book Fest Tag

Den här söndagen består Camillas bokresa av en tag som tar avstamp i en bokmässa som anordnas digitalt nu när vi ska hålla fysisk distans till varandra.

1. Worldbuilding in Speculative Fiction & Historical Suspense: Share a book with great world
building
När det kommer till världsbyggande känns det som att jag alltid tjatar om Brandon Sanderson. En svensk författare jag vill lyfta fram är Anna Jakobsson Lund och hennes science fiction-böcker. 2. Tackling Consent, Gender, and Toxic Masculinity in Romance: Share a book with enthusiastic consent
Här tycker jag alla Simona Ahrnstedts böcker passar bra in. Läs i valfri ordning! En av mina favoriter är En enda-serien som börjar med En enda natt.


3. So You Want to Start a Booktube Channel: Offer one piece of advice for aspiring book tubers
Denna fråga känns ju inte så aktuell för egen del, men generella tips när det gäller bloggande/instagrammande/booktube eller vad som helst är väl att vara sig själv och gå sin egen väg när det gäller exempelvis vilka böcker man läser eller hur man presenterar sitt material.
4. From Boys in Outer Space to Magical Girls & Guillotines: Queer Voices in Science Fiction & Fantasy: Share a favorite sci-fi or fantasy book with queer representation
Detta känns som ett område som jag inte har så bra koll, har läst så få böcker med denna typ av representation. Men Anna Jakobsson Lunds Systemet-trilogi har sådan representation.
5. Beyond Stephen King: New Frontiers in Horror: Share a creepy book written by a woman, a person of color, or someone from the LGBTQIA+ community
Läser ju så lite skräck, en bok som jag tyckte var lite otäck och läskig var Nattfilm av Marisha Pessl.
6. Fierce Femmes: Standing Your Ground: Share a book with a fierce female protagonist.
Den första jag kommer på är Mia i Jay Kristoffs Nevernight-serie. Hon är riktigt stark, men hon är kanske inte den man sympatiserar med mest.
7. Navigating Latinx Identity in Fantasy: Share a fantasy book with Latinx representation
Inte en subgenre som jag har bra koll, men fastnade lite för Her body and other parties av Carmen Maria Machado.
8. Family, Friendship, & Determination in Middle Grade Fiction: Share a middle grade book with a great family or friend group
Syskonen Pevensie i Narnia av C.S. Lewis.


9. New Voices in YA Panels (SFF and contemporary): Share an upcoming release that you can’t wait to get your hands on!
Håller ju inte koll på kommande böcker så denna har jag svårt att svara på.
10. From Sherlock Holmes to Veronica Mars: Variations in the Mystery/Thriller Genre: Share a favorite mystery or thriller!
Karin Slaughter är en favorit hos mig.
11. Identity Formation & Deconstruction in Adult Fiction: Share a book that deals with identity in a positive or negative way.
Chimamanda Ngozi Adichies novellsamling Det där som nästan kväver dig innehåller en hel del frågor som rör identitet och kultur.
12. Social Distance Book Fest: Share a bright spot from the past few weeks! A book you read, a moment of self-care, something that made you laugh etc.
Jag har kommit till den punkt där jag inte var sig orkar, kan eller vill ta in mer coronainformation. Därför har det varit så himla befriande att se Bäst i test på fredagar. Finns på SVTplay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...