14 april 2020

Tisdagstrion v.16


Den här veckan är temat för Ugglan & Bokens tisdagstrio starka kvinnor. Ett väldigt bra ämne och jag ser fram emot att se andras tips.

Här kommer i alla fall tre väldigt olika böcker med starka kvinnor.

Mitt första tips när det gäller starka kvinnor är en bok som jag ganska nyligen läst och det är Rismodern av Rani Manicka. Det är en sorts familjekrönika som börjar 1916 och slutar i början av 200-talet. Boken utspelar sig i Malaysia och genom boken får man också ta del av landets historia. Kvinnorna har huvudrollen i boken och det förekommer mycket tragik, men genom allt står kvinnorna starka. Däremot är kanske inte kvinnorna direkt sympatiska, men de är överlevare.

Mitt andra tips får bli de två kvinnliga poliserna Kate och Maggie i Karin Slaughters De fördärvade. Boken utspelar sig under 1970-talet i Atlanta, en stad präglad av rasism och en poliskår som är övervägande män. Dessa kvinnor tar sig an att hitta en mördare och blir motarbetade från flera håll.

Mitt sista tips får bli Svetlana  Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Den handlar om alla de kvinnor som kämpade i 2:a världskriget för Sovjetunionen. Berörande och väldigt fascinerande läsning. 

13 kommentarer:

  1. De fördärvade och Kriget har inget kvinnligt ansikte väntar i bokhyllan på att bli lästa!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst De fördärvade och Kriget har inget kvinnligt ansikte.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst en enda av dina.

    SvaraRadera
  4. Den första har jag läst och gillade, den tredje står bland mina olästa.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din blandning! Kriget har inget kvinnligt ansikte är verkligen obehaglig och bra.

    SvaraRadera
  6. De fördärvade har jag läst. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
  7. Rismodern vill jag läsa. Malaysia hör ju inte till de vanligaste miljöerna. Aleksijevitjs bok är ju som gjuten här!

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av dina, men Kriget har inget kvinnligt ansikte står i hyllan och väntar på mig. Rismodern låter verkligen läsvärd! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Svetlana A - se där ännu ett av mina dåliga samveten ..

    SvaraRadera
  10. Karin Slaughter har jag läst, dock inte denna.

    SvaraRadera
  11. Håller med dig om din trio, fast denna gång har vi i alla fall inte gjort en kopia av varandra. Jag har en annan trio.

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dessa, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  13. Kriget har inget kvinnligt ansikte måste jag helt enkelt läsa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...