18 april 2020

Under ägget

Titel: Under ägget
Originalets titel: Under the Egg (2014)
Författare: Laura Marx Fitzgerald
Översättare: Helena Stedman
Serie: -
Antal sidor: 226
Utgivningsår: 2014
Förlag: Rabén & Sjögren
Utläst: 22/3

Handling
Theodora, eller Theo, som hon kallas, är tretton år. När hennes älskade morfar Jack omkommer i en bilolycka blir hon ensam kvar med ansvaret för sin halvgalna mamma, deras fallfärdiga gamla townhouse i Greenwich Village i New York och inte ens 400 dollar att leva på.
Men så råkar Theos klumpiga katt ha omkull en flaska rengöringsvätska med sprit i, och den hamnar på en tavla som tillhört morfar. Theo upptäcker att dold under målningen finns en annan bild som ser ut som ett äkta gammalt mästerverk. Hur har den hamnat i morfars ägo? Och varför är den övermålad?

Med hjälp av en skara omaka vänner - kändisbarnet Bhodi, den excentriske bibliotekarien Eddie och prästen Cecily - börjar Theo söka efter gåtans svar över hela Manhattan. Undan för undan rullas en makalös historia upp om Theos morfar, renässanskonstnären Rafael och hemligheter som bevarats ända sedan andra världskriget och nazisterna.


Tankar om titel och omslag
Titeln säger inte alls så mycket. Däremot gillar jag omslaget väldigt mycket, framförallt färgerna.

Mina tankar om boken
Detta var en bok som jag lånade helt på måfå från biblioteket för att ha något att läsa under middlegrade march. Jag hade inte någon större koll på vad den handlade om, det var mest omslaget som lockade.

Under ägget visade sig vara en väldigt trevlig överraskning och piggade verkligen upp. Jag gillar huvudkarakären Theodora, hon är lite speciellt och har en hel del problem i sin familj. Vänskapen med Bhodi är också trevlig att läsa om och hur de börjar sin gemenskap med att reda ut ett gammal mysterium.

Själva mysteriet tyckte jag var riktigt kul att läsa om. Framförallt att det var ett konstmysterium och att det handlade om att räkna ut hemligheten bakom tavlan. Sedan tyckte jag det var intressant med kopplingen till 2:a världskriget så boken har ju delvis verkligen grund.

Det var ett bra tempo och driv i boken och det kändes som att jag slukade de sista 100 sidorna av boken. Alltså, en trevlig överraskning och underhållande bok även för vuxna.

3 bra saker med boken: konstmysterium, spännande och lättläst.

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...