18 januari 2020

Svärdets makt

Titel: Svärdets makt
Originalets titel: A Storm of Swords (2000)
Författare: George R.R. Martin
Översättare: Louise Thulin
Serie: Sagan om is och eld #3
Antal sidor: 961
Utgivningsår: 2012
Förlag: Forum
Utläst: 11/12

Handling
De sju konungarikena är en värld präglad av vild skönhet och mäktig magi. Men också av förräderi, girighet och ärelystnad, där ädlingar och ofrälse, hjältar och skurkar, fria och slavar kämpar för att överleva och finna sitt öde.
Striderna om järntronen är våldsamma och grymma och kriget fortsätter med oförminskad styrka. Nya allianser bildas och gamla upplöses. Vänner blir fiender och rivaler sluter fred. Intriger och ränkspel men också vänskap och kärlek, mod och offervilja underblåser maktkampen. Joffrey av huset Lannister sitter på järntronen i Kungshamn, en ung och bortskämd pojke som regerar över de sju konungarikena med hjälp av sin ärelystna moder. Hans bittraste rival, lord Stannis, är besegrad. Men Robb Stark, som nu har hela Norden under sig, vinner hela tiden nya framgångar i kriget och spelar ett högt spel i kampen mot Joffrey och huset Lannister.

Under tiden färdas Daenerys stormfödd fram över det blodbesudlade och öde landskapet i östern, en drottning i exil med de tre sista drakarna i världen i sin vård. Målmedvetet samlar hon ihop sina styrkor för att inta Kungshamn och en dag bestiga järntronen för gott.


I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier men följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot den eviga kölden och okända faror. Långt bortom muren lever rövarna, isolerade från människorna och efter sina egna lagar. Tillsammans med en hord mytiska varelser, vålnader och gengångare, vandrar de nu över Frosttändernas gudsförgätna fjällvidder och vidare söderut.


Tankar om titel och omslag
Jag föredrar det här omslaget. Egentligen inte så uppseendeväckande, men det märks ju att det är fantasy. Jag har dock väldigt lätt för att blanda ihop titlarna på de olika delarna.

Mina tankar om boken
Den här gången blev det inte ett flera år långt uppehåll med att läsa denna bokserie. Förra delen läste jag i juli så det är bara några månader den här gången. Och det är tur för då tror jag man hänger med lite bättre både när det gäller karaktärer och händelser.

Svärdets makt läste jag tillsammans med Camilla. Jag tycker det gick riktigt bra att läsa den och det kändes gå ganska så fort, men det beror kanske på att man läste lite varje dag.

Det är ju som sagt ganska många karaktärer man får ta del av. Jag har svårt att välja ut favoriter då jag tycker att alla tillför något. Det pendlar också under bokens gång. Men det finns några karaktärer som jag alltid tycker är intressanta och det är framförallt Tyrion, Sansa och Daenrys. I den här boken får också Jaime Lannister egna kapitel. Hans kapitel är intressanta om än ganska obehagliga att läsa. Det som slår mig  med hans kapitel är att berättarstilen känns väldigt annorlunda jämfört med de andras.

Jag vill inte gå in alltför mycket på vad som händer, men många har ju säkert sett tv-serien. Vissa händelser har jag hört talas om i populärkulturen men det var intressant att få läsa det själv. Det blir ju väldigt mycket olika intriger.

Bokens tempo varierar också. Det finns sidor där det inte händer så mycket överhuvudtaget och så kan det hända väldigt mycket senare på få sidor. Men överlag tycker jag det är lättläst och mot slutet blir det också väldigt spännande. Nu slutar det ju så att man vill läsa nästa bok nästan direkt för jag känner att jag har ganska många funderingar om vad som ska hända.

Det är en väldigt omfångsrik värld som byggs upp av George R.R. Martin och jag tycker också i regel att miljöskildringarna är bra. Det är lätt att se händelser och miljöer framför sig.

Nu har jag ju ännu inte sett tv-serien då jag tänkt läsa böckerna först, men läsningen gör mig ju såklart riktigt sugen på att börja med den.

3 bra saker med boken: världen. spännande och intriger

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Kampen om järntronen
Kungarnas krig

1 kommentar:

  1. Hej alla, jag heter Aisha Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldre en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det kom till en punkt när han engagerade sig i en relation med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kom från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-årsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdagen, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att han hade sex med sin kollega.
    Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom sju dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
    Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon slags sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, Lider du av potensproblem, erektionsproblem, tittare som läser mitt inlägg som behöver någon hjälp angående livsutmaningar bör kontakta PROFET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +37258031247
    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...