1 januari 2020

Läsmål 2020

Nytt år och precis som många andra bloggare tänker jag försöka sätta upp några målsättningar inför läsåret 2020.

Jag vill helst ha utmaningar som känns överkomliga utan alltför mycket stress. Det här året börjar med en ganska lång praktik och mot våren är det också dags att skriva uppsats så jag misstänker att nöjesläsningen kommer vara lite mindre.

Med det sagt tänker jag försöka sätta upp några mål ändå, men jag kommer inte sätta press på mig själv att jag måste klara dem.

Goodreads Reading Challenge
Precis som förra året kommer jag sätta målet till 55 böcker. Det är ett mål som hittills har gått bra att uppfylla utan att jag behöver känna mig stressad.

Läsa 12 klassiker
Klassiker är en genre som jag vill utforska mer så därför tänker jag försöka läsa en varje månad. En del kommer jag att få med "gratis" då en booktuber kommer att anordna en readalong av Tolkiens Sagan om ringen + Hobbiten.

Readathons

Jag vill försöka vara med i något readathon eller läs-a-lot. Oftast brukar timingen inte vara så bra, men jag vill i alla fall försöka.

Popsugar Reading Challenge 2020
Detta är en årlig läsutmaning från Popsugar. Jag tänker inte ha som mål att kunna pricka av varje punkt på listan men jag vill åtminstone klara hälften. Jag tänker försöka pricka av med böcker som jag ändå själv vill läsa. Utmaningarna har ju olika svårighetsgrad, men en del är ju ganska lätta att pricka av.

Denna utmaning har också en Goodreads-sida där man bland annat kan hitta tips på böcker till varje utmaning.

Jag är nöjd om jag klarar över 20 av dem.

  • A book published in 2020:
  • A book by a trans or non-binary person:  
  • A book with a great first line:  
  • A book that is set in a city that hosted the Olympics:  
  • A bildungsroman:  
  • The first book you touch on your shelf with your eyes closed:  
  • A book with an upside-down image on the cover:  
  • A book with a map:  
  • A book that was recommended by your favorite blog, vlog, podcast, or online book club:  
  • An anthology:
  • A book that passes the Bechdel Test:  
  • A book with the same title as a movie or TV show but is unrelated to it:
  • A book by an author with flora or fauna in their name:  
  • A book about or involving social media:
  • A book that has a book on the cover:  
  • A medical thriller:  
  • A book with a made-up language:  
  • A book set in a country beginning with “C”
  • A book you picked because the title caught your attention:  
  • A book published in the month of your birthday:  
  • A book about or by a woman in STEM:  
  • A book that won an award in 2019:  
  • A book on a subject you know nothing about:  
  • A book with only words on the cover, no graphics or images:  
  • A book with a pun in the title:  
  • A book featuring one of the seven deadly sins:  
  • A book with a robot, cyborg, or AI character:  
  • A book with a bird on the cover:  
  • A fiction or non-fiction book about a world leader:  
  • A book with “gold,” “silver,” or “bronze” in the title:  
  • A book by a WOC:  
  • A book with at least a four-star rating on Goodreads:  
  • A book you meant to read in 2019:  
  • A book with a three-word title:  
  • A book with a pink cover: 
  • A Western:  
  • A book by or about a journalist:  
  • Read a banned by during Banned Book Week (Sept 20-26):  
  • A prompt from a past PopSugar Reading Challenge:  

Avancerat

  • A book written by an author in their 20’s
  • A book with 20 or “twenty” in the title
  • A book with a character that has a vision impairment or enhancement (or a reference to 20/20 vision)
  • A book set in Japan (host of the 2020 Olympics)
  • A book set in the 1920’s.
  • A book by an author who has written more than 20 books
  • A book with more than 20 letters in its title
  • A book published in the 20th century
  • A book from a series with more than 20 books
  • A book with a main character in their 20’s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...