29 januari 2020

Tv-serie: Min fantastiska väninna säsong 1

Handling
When the most important friend in her life seems to disappear without trace, Elena Greco, an elderly woman living in a house crammed with books, switches on her PC and starts writing her own story, and that of Lila. She tells the tale of their friendship, which started at school in the 1950s. Set in a dangerous but fascinating Naples, it is just the start of a story spanning sixty years of life. A tale that attempts to unveil the mystery of Lila, Elena's brilliant friend. Her best friend, and her worst enemy.

Den första säsongen har 8 avsnitt och i huvudrollerna ses Margherita Mazzucco och Gaia Girace.

Jag såg klart säsongen 6 januari.

Serien är baserad på Elena Ferrantes Neapelkvartett.

Mina tankar
Jag tyckte inte lika bra om Elena Ferrantes böcker som många andra, men trots det kände jag ändå ett sug efter att se tv-serien men den stod inte direkt högst upp på min prioriteringslista.

När jag sedan såg att SVT skulle sända dessa kring jul/nyårs-helgerna så passade det ganska bra att se de 8 avsnitten.

Jag måste säga att jag nog tycker bättre om serien än vad jag gör om böckerna. Det hela blir så mycket mer levande och jag kan uppskatta andra saker mer än vad gjorde i boken. Framförallt gillar jag miljöerna, de känns så naturliga på något vis.

Vad som slår mig när jag ser filmatiseringen är framförallt hur fattigt kvarteret är och hur mycket våld som finns där. Det känns mycket mer än när man bara läser böckerna.

Mitt största problem med serien är nog att jag inte gillar Lila eller Elena speciellt mycket. Men jag tycker det är intressant att se miljöerna och den historiska kontexten. Jag gillar också att följa Elena i skolan och hur hon utbildar sig.

Sedan tycker jag skådespeleriet är väldigt bra, både av de två flickorna som spelar Elena och Lila som unga, men också de som spelar karaktärerna i tonåren. En sista sak som jag gillar är musiken i serien, den är riktigt dramatisk och fin.

Detta är nog en av de få gånger där jag tycker bättre om filmatiseringen än vad jag tycker om böckerna.

1 kommentar:

  1. Hej alla, jag heter Aisha Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldre en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det kom till en punkt när han engagerade sig i en relation med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kom från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-årsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdagen, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att han hade sex med sin kollega.
    Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom sju dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
    Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon slags sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, Lider du av potensproblem, erektionsproblem, tittare som läser mitt inlägg som behöver någon hjälp angående livsutmaningar bör kontakta PROFET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +37258031247
    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...