18 mars 2016

Bokbloggsjerka 18-21 mars

Oj, vad tiden flyger iväg! Veckorna går så fort nu att man knappt hänger med! Jag har just kommit hem från jobbet och ätit middag så nu tänkte jag ta och svara på helgens bokbloggsjerka.

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Jag får inte "book hangover" speciellt ofta och när jag får det så har det varit på grund av väldigt speciella böcker som gjort ett stort intryck på mig. Den senaste jag kan komma på är Ljuset vi inte ser (Anthony Doerr) och Mörka platser (Gillian Flynn).

När jag läser så ser jag också fram emot att påbörja nya böcker och planerar vad jag ska läsa efter att jag har läst ut den bok jag håller på med. Det är endast några få böcker som jag har fått en hangover av och det är läsupplevelser som är något utöver det vanliga.

Ibland kan jag också få lite "book hangover" om jag läser alltför mycket under en dag, att man verkligen sitter med näsan i en bok en hel dag så gör det att lusten att läsa de nästkommande dagarna är lite mindre. Då blir det lite för mycket av det goda.

Jag har inget speciellt knep för att komma över det, men det kan hända att jag väntar nån dag med att påbörja en ny bok så att jag får smälta boken lite grann och få lite utrymme emellan.

29 kommentarer:

  1. Doerr får nog läggas till läslistan, tror jag

    SvaraRadera
  2. Det bådar ju gott för när jag ska läsa Mörka platser :)

    SvaraRadera
  3. Ljuset vi inte ser har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra att pausa efter en intensivläst slukarbok. :)
    Boken av Anthony Doerr vill jag klart läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan behövas! :) Läs den, den är oerhört bra!

      Radera
  5. mörka platser är en grymt bra bok. Ljuset vi inte ser skall jag snart ta mig an.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är riktigt bra! Hoppas du tycker om Ljuset vi inte ser!

      Radera
  6. Jag längtar efter en riktig bokbaksmälla, undrar vilken bok som kommer att ge mig den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lika spännande varje gång att se vilken bok det blir :)

      Radera
  7. underbart när man hittar en riktigt bra bok!

    SvaraRadera
  8. Ljuset vi inte ser blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  9. Se där, Ljuset vi inte ser köpte jag på bokrean. Jag verkar ha fått till det riktigt bra i år, det är den tredje inköpta boken som varit uppe som boksmällebok den här jerkan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju lyckat! :) Du får se till att läsa den snart!

      Radera
  10. Ja, jag behöver också vänta någon dag när jag läst något riktigt bra. Tid att smälta liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man behöver lite tid för att smälta boken och alla upplevelser :)

      Radera
  11. Jag har inte läst Ljuset vi inte ser än, men då har jag något att se framemot.

    SvaraRadera
  12. Jag brukar inte drabbas av bokbaksmälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ofta jag får det men de gångerna har det verkligen varit en läsupplevelse utöver det vanliga :)

      Radera
  13. Känner igen mig i det du skriver och jag kan efter en stor läsdag av en bra eller att man bara läst mycket sedan ta en helt fri tag för att sedan bli sugen igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan man behöva lite paus och återhämtning :)

      Radera
  14. Så kan jag också känna, att jag läst för mycket och nästan blivit lite trött på böcker. Men då brukar jag varva med tv-serier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra att passa på att göra nåt annat när man känner så :)

      Radera
  15. Jag känner igen mig i att hamna i ett slags djupt hål när man ägnat en hel dag åt läsning, inte tillräckligt för att räknas som bokbaksmälla, men ändå så pass påträngande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behövs det lite paus från läsningen :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...