26 mars 2016

Häxan och lejonet

Titel: Häxan och lejonet
Originalets titel: The Lion, The Witch and the Wardrobe (1950)
Författare: C.S. Lewis
Översättare: Birgitta Hammar
Serie: Narnia #2
Antal sidor: 151
Utgivningsår: 2004
Förlag:  Bonnier Carlsen
Utläst: 10/3

Första meningen: "Det var en gång fyra barn som hette Peter, Susan, Edmund och Lucy."

Handling
Det här är berättelsen om vad som hände de fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy när de hade evakuerats till ett gammalt hus på landet undan flyganfallen i London. Genom ett stort klädskåp kom de allihop till landet Narnia, ett märkligt land i en annan värld och tid. Där härskar den grymma drottningen Vita Häxan. Men en sägen från gamla tider ger invånarna hopp. En gång, säger sägen, skall fyra av Adams och Evas söner och döttrar komma till Narnia, och då kommer lejonet Aslan, Narnias skapare, åter och befriar landet ur häxans våld.

Mina tankar
Ett av mina mål för i år att äntligen läsa Lewis serie om Narnia och nu har jag i alla fall läst de två första böckerna. Jag måste också få nämna att jag blir tokig på i vilken ordning serien ska läsas, men  jag läser den i den ordning som de har givits ut.

Just denna bok har jag sett som film för flera, flera år sedan och det gjorde att jag hade ganska tydliga minnen av händelseförloppet i boken, men det gjorde inte så mycket för min del.

Jag tycker verkligen om Lewis sätt att skriva och beskriva, det är riktigt roligt att läsa när han vänder sig direkt till läsaren och kommenterar vissa händelser. Hans naturskildringar är också riktigt levande och det är en av anledningarna till att jag uppskattar Häxan och lejonet så mycket.

Karaktärerna är intressanta, men mitt klagomål från förra delen att man inte riktigt lär känna karaktärerna kvarstår dock. Det är också roligt att få följa djurens tankar också. De karaktärer som jag tycker är mest intressanta i boken är Aslan och Häxan och hur de beskrivs.

Just kampen mellan gott och ont är en stor del av boken och det påpekas flera gånger hur god Aslan är och hur ond häxan är.

En del av boken är förutsägbar, men som so ofta så är det vägen dit som är intressant.

De här två första delarna har jag haft mer förkunskap om innan jag började läsa de, så jag ser mer fram emot att läsa de andra delarna som jag inte vet lika mycket om.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Min morbror trollkarlen

4 kommentarer:

  1. Åh, vad sugen jag blev på att fortsätta den här serien nu! Jag har också bara läst de två som du har läst. Eller jag läste fler när jag var yngre vet jag men kan verkligen inte komma ihåg vilka så tycker knappt det räknas :p

    SvaraRadera
  2. Precis, de delar jag har kvar nu har jag inte läst tidigare så jag ser fram emot det :)

    SvaraRadera
  3. Tror inte att jag har läst den här serien men är nyfiken på den!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...