23 mars 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 12

Bild lånad av barnboksbloggen
Nu är jag påskledig! Tänkte att jag skulle ta och passa på att svara på Veckans bokbloggsfråga som barnboksbloggen håller i.

Hur hittar du inspiration till ditt läsande? Vart får du tips på böcker som du vill läsa (bokbloggar, boktips i tidningar, litteraturprogram på tv/radio/poddar, kompisar eller?) Hur ser din vill-läsa-lista ut? 

Skulle kunna bli ett rätt så kort svar: Överallt. Men de flesta böcker som jag vill läsa hittar jag genom att läsa andra bokbloggar. Sen så är ju Goodreads ett bra ställe att hitta böcker som man vill läsa på också.  Jag hittar också en del i tidningar, men för det mesta brukar jag bara ögna igenom de sidorna. Dessutom får jag också Bokspegeln, men i och med att jag läser en hel del bloggar så har jag hunnit läsa om böckerna innan.

Det är faktiskt inte så ofta som kompisar rekommenderar mig böcker, brukar snarare vara tvärtom och att det är jag som försöker pracka på dem böcker ibland.

De böcker som jag vill läsa listar jag på Goodreads, men sen så har jag också ett word-dokument som jag skriver upp böckerna i också. Det börjar vara en hel del sidor att hålla koll på...

GLAD PÅSK!

14 kommentarer:

  1. Är faktiskt väldigt samma för mig - jag hittar inspiration i princip överallt men främst på bokbloggar. Och ja, brukar även vara jag som försöker få vänner att läsa böcker och ytterst sällan tvärtom ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är många böcker man upptäckt på bokbloggar! :)

      Radera
  2. Hade kunnat vara mitt svar, förutom det där med Worddokument för det har jag inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så känns Word rätt så överflödigt när man har goodreads men det är en vana :)

      Radera
  3. Goodreads använder jag också för att komma ihåg böcker jag vill läsa och där hittar jag även nya.

    SvaraRadera
  4. Så är det även för mig, att bokbloggar är det stället jag hittar de flesta tipsen. Goodreads har jag faktiskt inte men hört talas om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goodreads är riktigt roligt, lite som facebook men med skillnaden att det handlar om böcker :) I och med bokbloggandet så har min att-läsa-lista blivit väldigt mycket längre... :)

      Radera
  5. Goodreads har jag börjat använda mig av rejält nu i år. Det är ju riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Goodreads använder jag en del, men tror jag skulle kunna använda det mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. I perioder använder jag det rätt så mycket, men ibland blir det mindre :)

      Radera
  7. Bokbloggar är ett utmärkt ställe att hitta bok-inpiration på. Jag hittar i princip allt jag vill läsa genom att "surfa runt". Ytterst lite kommer från andra medier, men bibliotekets tipssida är en av de större källorna jag brukar kika på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta hittar jag också via andra bokbloggar. Oftare blir det att man läser om böckerna i efterhand på olika sätt man har oftast upptäckt dem på bloggarna :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...