14 mars 2016

Vårläsning - en enkät


Johanna på Johannas deckarhörna har satt ihop en enkät om läsning och vårtecken. Än är det fortfarande vinter här, men jag kanske får lite vårkänslor efter att ha gjort enkäten.

Vad läser du för bok/böcker just nu?
Just nu håller jag på med Snövit ska dö av Nele Neuhaus, men jag har inte hunnit så långt i den än. Men hittills är den riktigt bra, även fast jag tycker det är rätt så många karaktärer att hålla rätt på.

Vilka nya böcker som släpps i vår ser du mest fram emot att läsa?
Jag har rätt så dålig koll på vilka böcker som släpps när, men detta är några av böckerna jag ser fram emot.




Vilket är ditt bästa vårtecken, som du längtar mest efter och som du känner att när du har sett det då är det verkligen vår?
Mitt svar är rätt så luddigt. Jag tycker om när det börjar lukta vår i luften, för mig är det en speciell doft, och man börjar höra mer fåglar och så där. Sen så är det alltid ett säkert vårtecken när snön börjar smälta och man börjar ana marken därunder.

Vilken är den bästa boken du har läst hittills i år?
Det måste vara Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Jag har läst flera riktigt bra böcker, men detta är den enda som jag har gett en femma.


Om några veckor är det påsk, och många läser gärna "påskkrim" då. Har du några sådana planer?
Jag läser gärna deckare och spänningsromaner och inte bara vid påsk. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska läsa kring påsk, men det är mycket möjligt att det blir någon deckare då. Jag är riktigt sugen på Agatha Christie just nu!

Finns det någon debutant eller för dig ny författare som du ser extra mycket fram emot  att läsa i vår?
Återigen, dålig koll på debutanter. Men dessa är några av de författare jag är nyfiken på.


Slutligen: finns det någon bok som ger dig extra mycket vårkänsla? (Kan vara genom omslag, innehåll... Berätta varför du väljer just den!)
Jag har inte någon speciellt bok som ger mig vårkänslor, men jag tycker det är rätt så härligt att läsa feelgood och chic-lit under vår/sommar. Nu i vår har jag t.ex. tänkt läsa Lucy Dillon och det tror jag passar bra med lite romantik  i vår.

11 kommentarer:

  1. Håller med, chic lit och feelgood ger vårkänslor. Och låter som ett bra val om det blir Agatha Christie till påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feelgood får verkligen mig på ett bra humör och tycker det är så härligt att läsa! :)

      Radera
  2. Agatha Christie till påsk är väl lysande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tror också att det passar bra till påsk :)

      Radera
  3. Småfåglarna i mina trakter kvittrar som galna just nu :) Ibland är det rent öronbedövande.

    Middagsmörker är jag också väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
  4. Många som gör den här enkäten nu. Hoppas hinna med i morgon. Jag har Ljuset vi inte ser i läshögen. Väldigt nyfiken på den!

    SvaraRadera
  5. Katherin Webbs nya bok hade jag missat! Den skulle jag gärna vilja läsa under våren med!

    SvaraRadera
  6. Rebecca är jag riktigt nyfiken på. Skall ha gått som följetong i tidningar på 50-talet - lär ha varit jättepopulär o följa då. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också nyfiken på den! Och omslaget är också riktigt snyggt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...