4 mars 2016

Bokbloggsjerka 5-7 mars

Godmorgon! Idag är jag hemma från jobbet, på grund av den eländiga influensan och försöker kurera mig. Mår allmänt risigt, men tänkte ändå att jag skulle försöka svara på veckans bokbloggsjerka.

Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag har aldrig varit särskilt investerad i bokrean, varken i år eller andra år. I år hade jag tänkt kolla igenom utbudet ordentligt på nätet, eftersom det inte finns någon bokaffär där jag bor utan närmaste ligger väl i Umeå och dit är det typ 13 mil. Jag kollade på de olika bokhandlarnas, men jag hittade faktiskt knappt en enda bok som jag var intresserad av. De få jag hittade som jag var lite intresserade räckte inte för att jag skulle vilja beställa heller.

39 kommentarer:

  1. spännande (och billigt?) att bo så långt från bokaffär...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigare blir det väl kanske, men skulle vara roligt om det fanns en bokhandel :)

      Radera
  2. Vi verkar vara många bokbloggare som bor här uppe i norr :) Jag handlar mest bokrea böcker på ica maxi de har bättre priser än i akademibokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är nog fler än vad jag trodde från början :) Det värsta är att det är så ocentralt till allting :)

      Radera
  3. Jag nästan önskar att jag skulle drabbas av ointresse när jag bläddrar bland reafynden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppades snarare lite grann på motsatsen för mig själv, men det känns bara dumt att köpa böcker man inte är intresserad av att läsa... :)

      Radera
  4. Jag hittar nog fortfarande en hel del godbitar men det har nog mycket att göra med att jag läser så brett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att jag läser rätt så blandat, men hittade verkligen inte så många böcker jag var intresserad av och det känns dumt att bara köpa för sakens skull :)

      Radera
  5. Det är ju bra att varken intresse för någon bok väcks eller möjligheter att lockas till köp i butik, böcker finns att tillgå ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog finns det böcker så att det räcker! :)

      Radera
  6. nätet borde ju verkligen vara lösningen för dig! klart att en bara köper böcker som en inte kan vara utan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta (nästan allt) jag köper är från nätet i bok och filmväg :) Ja, man köper ju bara böcker man är intresserad av att läsa :)

      Radera
  7. Tråkigt att du inte hittade något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, önskade verkligen att jag hade hittat böcker jag vore mer intresserad av... :) Nästa år kanske! :)

      Radera
  8. Tråkigt att du inte hittade något!

    SvaraRadera
  9. Jag hade tänkt försöka låta bli att handla men det blev ändå några inköp. Men själva bokreakänslan för mig är att gå runt i en hyfsat stor bokhandel och titta, känna och läsa. Nätbokrean ger inte alls samma känsla även om den är trevlig på många sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket av nöjet sitter nog i att kunna gå omkring och titta/känna på böckerna än att sitta bakom en skärm :)

      Radera
  10. Oj det var långt till närmsta bokaffär :) Kanske tur det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja det beror på hur man ser det :) Önskar dock att jag hade möjlighet att gå omkring i fysiska bokhandlar :)

      Radera
  11. Jag har heller inte varit så intresserad av årets bokrea..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är den enda :) Det känns ju bara dumt att köpa böcker man inte ens är intresserad av att läsa :)

      Radera
  12. Jag gillar bokrean som tradition och jag vill gärna se att de fysiska bokhandlarna överlever. Men även om jag gärna handlar över disk så beställer jag en del böcker via nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nätet konkurrerar ganska kraftigt med de fysiska bokhandlarna. Det är ju bekvämt att bara kunna sitta vid skärmen och beställa :)

      Radera
  13. Måhända blir man lite blasé inför utbudet då medvetenheten om nya böcker ökat? Här har en av två mycket små bokhandlare fått stänga i början av det här året - nätjättarna kapar kunder helt klart, priserna styr. Men årets stora bokrea vill jag inte vara utan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det :) Jag beställer det mesta från nätet, men det beror som sagt på att det är rätt så långt till närmaste bokhandel :)

      Radera
  14. Jag hittade bara en bok hos nätbokhandlarna, och ganska många fler i vanliga butiker :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag önskar att jag själv hade hittat några böcker på rean :)

      Radera
  15. Synd att närmaste bokaffär är så långt borta. Jag brukar aldrig näthandla under rean men tycker det är kul i butikerna. Lite festligt liksom. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tråkigt. Jo, det är en härlig känsla att gå i butikerna :)

      Radera
  16. Jag lyckas alltid hitta fler böcker öän jag tänkt mig :)

    SvaraRadera
  17. Ja, med 13 mil förstår jag att man tappar intresset en del!
    (åt vilket håll från Umeå bor du?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir då betydligt besvärligare att ta sig dit... :) Jag bor "ovanför" umeå mot inlandet och mot Hemavan-hållet. Bor i Lycksele just nu :)

      Radera
  18. Jag tycker det finns massor, i nätbokhandeln alltså

    SvaraRadera
  19. Oj, 13 mil till en bokhandel, jag är nog lite bortskämd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja ibland är det lite avstånd :)

      Radera
  20. Närmaste bokhandel för mig är också Umeå, men dit har jag "bara" två mil. Känns ändå långt när det trots allt inte är gångavstånd utan man måste krångla med bussar :). Jag är å andra sidan rätt lycklig över att biblioteken i alla fall fungerar så fantastiskt att det går att låna från stadsbiblioteket och ändå hämta ut från det närmast mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man måste hålla på med andra transportmedel gör genast att det känns mer besvärligt! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...