19 mars 2016

Harry Potter and the Chamber of Secrets

Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Originalets titel:-
Författare: J.K. Rowling
Översättare:-
Serie: Harry Potter #2
Antal sidor: 366
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bloomsbury Publishing
Utläst: 7/3

Första meningen: "Not for the first time,an argument had broken out over breaktfast at number four, Privet Drive."

Handling
Harry can't wait for his holidays with the dire Dursleys to end. But a small, self-punishing house-elf warns Harry of mortal danger awaiting him at Hogwarts School. Returning to the castle nevertheless, Harry hears a rumour about a chamber of secrets, holding unknown horrors for wizards of Muggle parentage. Now someone is casting spells that paralyse people, making them seem dead, and a terrible warning is found painted on the wall. The chief suspect - and always in the wrong place - is Harry. But something much darker has yet to be unleashed.

Mina tankar
Nu är det inte så länge sedan jag läste första delen, vilket gjorde att jag kom ihåg stora delar av hur den förra boken slutade. Jag tror faktiskt att jag har läst denna del på svenska tidigare också, men i så fall var det väldigt länge sen eftersom jag bara kände igen vissa bitar.

Jag tycker verkligen om att läsa serien på engelska och jag lägger märke till fler detaljer nu också, fast det också ha med att göra att jag är lite äldre nu när jag läser den. Jag tycker verkligen om Rowlings språk och framförallt dialogerna mellan Ron, Harry och Hermione.

Jag älskar verkligen den magiska värld som Rowling lyckas bygga upp och det är så lätt att se allting framför sig medan man läser. Karaktärerna är också oförglömliga, de beskrivs på ett så bra sätt och de blir verkligen levande och trovärdiga. Det är också intressant att få fler ledtrådar om Voldemort och seriens fortsättning genom t.ex. Tom Riddle.

Harry Potter and the Chamber of Secrets är betydligt mörkare än den första delen tycker jag, bland annat att flera karaktärer nästan dör och det är mer blod och våld i den här boken.

Harry Potter är onekligen spännande och underhållande och jag känner mig så nöjd över att jag äntligen bestämt mig för att läsa denna serie.

Betyg: 4/5


Tidigare läst av denna författare
Den tomma stolen
Harry Potter and the Philosopher's Stone

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...