25 juli 2017

Nyfiken på: Mina drömmars stad

Handling
En sommarkväll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drömt om. Det är den stora omvandlingens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig.

Det här är den första delen i Per Anders Fogelströms romankrönika om arbetarklassens utveckling i Stockholm under drygt hundra år.


Varför jag vill läsa den
Fogelströms stadsserie är en serie jag har blivit mer och mer nyfiken på att läsa. Den räknas ju nästan som en svensk klassiker och ibland tycker jag om att läsa klassiker. Jag gillar ju dessutom historiska romaner så detta borde vara en serie som passar mig. Det verkar också intressant att följa en stads utveckling från 1800-talet och framåt.

Är det någon som har läst denna serie?

4 kommentarer:

  1. Herregud vad jag hela tiden tänker att jag måste fortsätta läsa den här serien.. Tyckte faktiskt att den första boken var bra, passande språk och så till handlingen och tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju lovande det :) Jag hört så mycket om serien så att jag måste ta och läsa den också. Det är bara frågan om att få tid till det :)

      Radera
  2. Åh, jag ÄLSKAR hela Stadserien. På min boktopplista så ligger den som ohotad etta år efter år.Lyckost dig som har några böcker kvar att upptäcka. Men som tur är kan man läsa om böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser fram emot att läsa böckerna när jag får tid till det :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...