5 juli 2017

Film: RED

Handling
Frank, Joe, Marvin och Victoria var en gång i tiden CIA:s bästa agenter, men hemligheterna de känner till har nu gjort dem till organisationens främsta måltavla. De är efterlysta för mord och för att ligga steget före, måste de använda sig av sin gemensamma erfarenhet, list och samarbetsförmåga för att överleva.

Filmen är 111 minuter lång och regisserad av Robert Schwentke. I huvudrollerna ses bland annat Bruce Willis, Helen Mirren, Morgan Freeman och Mary-Louise Parker. Filmen hade svensk premiär 19 november 2010.

RED blev Golden Globe-nominerad för bästa komedi eller musikal.

Jag såg filmen 11 juni.

Mina tankar
Jag har sett att den har gått på tv några gånger och alltid tänkt att jag egentligen borde ta och se filmen för att jag tyckte den verkade så himla rolig och frän.

Vad jag förstår är den dessutom baserad på en serie från DC Comics, något som jag inte alls var bekant med innan jag började se filmen men man behöver absolut inga förkunskaper utan kastas direkt in i handlingen.

Jag tycker det är roligt när lite äldre skådespelare får driva en film framåt och Helen Mirren blir nog min favorit då hon som karaktär är väldigt motsägelsefull. Även Sarah (Mary-Louise Parker) bidrar med en del humor till en annars väldigt actionpackad film. I birollerna ser vi bland annat John Malkovich  och han blir en av mina favoriter.

RED är som sagt en väldigt actionspäckad rulle vilket ibland gjorde att jag hade lite svårt att följa med i filmen. Själva grundidén är riktigt bra, det är genomförandet som jag inte riktigt faller för. Tempot blir lite väl fort och det känns inte riktigt som att man får lära känna huvudkaraktären så bra. Dock så gör humorn och all den action ändå att filmen blir godkänd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...