19 juli 2017

Det förlovade landet

Titel: Det förlovade landet
Originalets titel: -
Författare: Mari Jungstedt
Översättare: -
Serie: Gran Canaria #2
Antal sidor: 345
Utgivningsår: 2017
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 27/6

Handling
Efter ett fylleslag vaknar Bengt Andersson upp i semesterparadiset på Gran Canaria. I deras bungalow ligger hans hustru brutalt ihjälslagen. Själv minns han ingenting från gårdagskvällen - är det han som är den skyldige? Polisen griper honom och lösningen på mordet verkar till en början enkel.

Samtidigt inträffar en serie attentat mot olika turistanläggningar. Journalisten Sara Moberg och den norske före detta polisen Kristian Wede hittar kopplingar som går ända tillbaka till femtiotalet då de första svenska charterresenärerna landsteg på Gran Canaria. När en svensk turistguide mördas i en kyrka tar fallet en ny dramatisk vändning.

Samtidigt som utredningen pågår brottas Sara med funderingar inför sin stundande 50-årsdag. Vad hände med drömmarna? Vart tog livet vägen? Ska man nöja sig med det man har?


Mina tankar
Tyvärr hade jag glömt en del från den tidigare delen, men jag kom snabbt in i handlingen igen och Jungstedt upprepade även de viktigaste händelserna från den förra boken så att minnet kom igång ordentligt. Skillnaden mellan den här och den föregående boken är att Mari Jungstedt numera skriver denna serie själv, men det märks ingen större skillnad i skrivsättet.

Jag gillade handlingen i Det förlovade landet och spänningen hölls vid liv ända mot slutet. Dessutom fick jag lära mig mer on Kanarieöarnas historia och den rörelse som verkade för att landet skulle bli fritt från Spanien. Fick också lära mig mer om den stora flygolyckan på Teneriffa 1977.

Journalisten Sara och Kristian Wede är härliga karaktärer att följa. Jag har lite svårt för Saras grubblande kring åldrandet och hennes utseende, det blir så tjatigt i längden. Jag hade önskat fler interaktioner mellan Kristian och hans dotter.

Själva morden är intressanta att följa och Det förlovade landet är en härlig deckare som passar perfekt att läsa nu under sommaren. Miljöerna är också riktigt härliga och det är lätt att se alla sandstränder framför sig och drömma sig bort till solen.

3 bra saker med boken: lättläst, spännande och fina miljöer

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Den mörka ängeln
En mörkare himmel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...