27 juli 2017

Kraften

Titel: Kraften
Originalets titel: Evna (2015)
Författare: Siri Pettersen
Översättare: Ylva Kempe
Serie: Korpringarna #3
Antal sidor: 535
Utgivningsår: 2016
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 5/7

Handling
Alla i Ginnungad visste vem hon var, eftersom hon till synes var själva symbolen för allt de hatade. Hon var Dreyris stora hopp. Beviset på att de alltid skulle styra enväldigt.

Dreysil, det första landet, är en kall värld där svaghet föraktas. Det är också en del av Hirkas arv, hennes fars hemland, dit hon har återvänt för att rädda Ymslanden och Rime. Men de likföddas törst efter Kraften är enorm och Hirka inser att krigen som hon vill stoppa är oundvikliga.


Mina tankar
Jag har läst böckerna i den här serien med ungefär ett års mellanrum, och jag gräma mig lite över det i efterhand då jag tror böckerna vinner på att man läser dem lite mer sammanhängande för att få med fler detaljer. Jag hade också glömt en hel del från de tidigare delarna, men det kom tillbaka när jag började läsa.

Jag är otroligt imponerad över Pettersens världsbygge(n), hon skapar fascinerande världar helt olika våra, men samtidigt så finns det många likheter med vår värld. Det är lekande lätt att se alla miljöer framför sig och kunna drömma sig till en annan värld. I den här världen får vi komma i bekantskap med den tredje världen, de blindas värld, och vi får se hur Hirka upptäcker och lär sig den.

I alla tre böckerna har jag blivit mer och mer förtjust i Hirka, men det är först nu som jag verkligen inser hur stark och modig hon är. Hon ställs hela tiden inför nya främmande situationer och svåra val, men varje gång lyckas hon på något sätt lösa det, även om det har ett pris.

Hur Kraften skulle sluta var svårt att räkna ut och Hirka ställdes ofta inför nya situationer som hade kunnat göra utgången helt annorlunda. Slutet var tillfredsställande, men för min del också lite frustrerande att det lämnades lite öppet.

Det är ett otroligt driv i alla böckerna och spänningen hålls hela tiden vid liv, samtidigt får man upptäcka en helt ny värld och fundera över sin egen. Jag väntar med spänning på att Pettersen ska komma med fler böcker.

3 bra saker med boken: oförutsägbar, drivet i berättelsen och Hirka.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Odinsbarn
Röta

Andra som bloggat om boken är RomeoandJuliet, Bokhuset och Fantastiska berättelser.

4 kommentarer:

  1. Det verkar vara många som har läst dessa böcker på sistone. Blir lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien är riktigt bra och i mitt tyckte växte den för varje bok, så jag skulle tro att det är en fördel att man läser dem rätt tätt inpå varandra :)

      Radera
  2. Då får jag försöka läsa den här sista delen snart :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...