6 juli 2017

Tv-serie: Follow the Money säsong 2

Handling
Mads och Alf på bedrägeriroteln har inte glömt Energreens brott och vill fortfarande få tag på företagets VD Sander som är försvunnen. När en desperat man anmäler en större bank som tvingat hans lilla snickeri i konkurs, börjar Mads och Alf undersöka bankens förehavanden - och detta leder dem till oväntade avslöjanden. Energreens jurist Claudia kommer ut efter 18 månader i fängelse, till en oviss framtid. Och mekanikerna Nicky och Bimse har nu sin egen bilverkstad, men eftersom Nicky inte känner någon större dragning till 9 till 5-jobb, har han börjat extraknäcka hos den hårdföra svenska "fixaren"

Den andra säsongen hade 10 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Thomas Bo Larsen, Natalie Madueño, Esben Smed och Claes Ljungmark.

Jag såg klart säsongen 13 juni.

Mina tankar
Den andra säsongen spinner vidare på de händelser som skedde i den första säsongen så därför varnar jag för spoilers. Jag blev riktigt förtjust i den första säsongen och danskarna bevisar verkligen att de kan det här med kriminalserier.

Jag tycker faktiskt att den här säsongen var bättre än den första och en anledning till det är nog att man har lärt känna karaktärerna bättre. I den förra säsongen fastnade jag för speciellt för den från början småkriminelle Nicky. I den här säsongen fortsätter han på samma bana och blir mer och mer insyltad i det hela och hamnar i situationer där han  gör helt fel val och försätter sig i ännu svårare situationer. Slutet för hans del är verkligen hjärtskärande och trots att han har blivit en av the bad guys så kan jag inte låta bli att tycka synd om honom.

Serien handlar, precis som namnet antyder, mycket om pengar och makt. Det som är allra mest skrämmande är att det hela inte är så långt från vår verklighet där en viss grupp styr marknaden med sina egna pengar och utnyttjar folk för sin egen vinnings skull. Det är intressant att få följa poliserna Mads och Alf i deras arbete, även om de i mitt tycke gör en hel del lite klantiga saker för att få fram sanningen.

Måste också prisa skådespelarna, några av skådespelarna jag blir riktigt imponerad av är Esben Smed och Clas Ljungmark som spelar svensken. En mer obehaglig karaktär får man leta efter.

Jag vet inte än om det kommer att komma en fortsättning på Follow the Money och jag känner mig lite kluven till det. Det kan vara lika bra att sluta medan man är på topp och inte försöka forcera fram nåt. Slutet känns ändå lagomt öppet för en fortsättning.

Follow the Money säsong 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...