1 april 2016

Bokbloggsjerka 1-4 april

Tänkte att jag skulle ta och passa på att svara på Annikas bokbloggsjerka. Idag är min lediga dag så det blir nog att ta det lugnt, städa lite och så  måste jag fara och köpa nya vinterskor för mina har gått sönder och det är inte så kul att bli blöt varje gång man går ut. Nu över till något roligare: böcker!

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

När jag läser gamla böcker så blir det oftast klassiker av någon anledning. En gammal  bok som jag verkligen älskade när jag läste den för något år sedan men som jag inte bloggat om är Svindlande höjder av Emily Brontë som gavs ut första gången 1847.

För att vara en klassiker så var den väldigt lättläst och spännande och jag älskade verkligen den mörka miljön i boken. När jag började läsa den så trodde jag att det skulle vara en romantisk bok, men till min stora förvåning och glädje så var det en mörk och tragisk kärlekshistoria.

Jag har fler böcker jag kan tipsa om men jag nöjer mig med en för Svindlande höjder är så bra!



34 kommentarer:

  1. Svindlande höjder är underbar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Det var så kul att läsa den och känna att man verkligen tyckte om den :)

      Radera
  2. Underbar bok som tål att läsas om och om igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte läsa om böcker, men detta skulle kunna vara en bok som jag kommer läsa om i framtiden :)

      Radera
  3. Det är kul att fler tagit upp Svindlande höjder som exempel. Det är ju en klassiker som jag inte läst, men som jag funderar på om jag kanske skulle lägga tid på :)

    SvaraRadera
  4. Svindlande höjder lämnade mig med dubbla känslor. Jag tyckte den dels var jättefånig, dels jättefin... Läste den nog på fel sätt ;)

    SvaraRadera
  5. Jag får ta och ge mig på den snart!

    SvaraRadera
  6. Jag får ta och ge mig på den snart!

    SvaraRadera
  7. Svindlande höjder är jättebra! Läste den första gången som tonåring och minns att jag fastnade totalt. Får läsa om den snart, det var för längesen nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den för bara något år sedan men det skulle vara kul att läsa om den längre fram i livet :)

      Radera
  8. Svindlande Höjder var längesedan jag läste, men minns att den trollband mig. Borde nog läsas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är en bok som håller för omläsningar :)

      Radera
  9. Jag tror inte jag läst den men avverkande en del i skolan faktiskt.

    SvaraRadera
  10. Helt klart en av mina favoriter! Har nog mer än ett exemplar av den i hyllan...

    SvaraRadera
  11. Där ser man! Jag har nog haft fördomar, trodde faktiskt att Svindlande höjder var en sliskigt glamourös och glättig romantisk historia (sånt går bort för det mesta). Blev dock nyfiken nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trodde jag också först men jag kan försäkra dig om att det inte alls är så! :)

      Radera
  12. Älskar Svindlande höjder i filmatiserade versioner, men jag plågade mig igenom boken under litt.vet-studierna. Inte ofta filmen är bättre än boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen. En del av mig skulle vilja se den men en annan del vill det inte... :) Nä det är inte ofta som filmen är bättre än boken men det händer ibland.

      Radera
  13. Älskar Svindlande höjder i filmatiserade versioner, men jag plågade mig igenom boken under litt.vet-studierna. Inte ofta filmen är bättre än boken! :)

    SvaraRadera
  14. har läst boken och sett filmerna. alla var verkligen inte bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen och Jag är lite osäker på om jag vill göra det :)

      Radera
  15. Dina tips är böcker som jag känner att jag vill läsa :) Får ta tag i min klassikerläsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker verkligen att du ska läsa den! :)

      Radera
  16. Jag älskar också Svindlande höjder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det verkar vara många som tycker om den!

      Radera
  17. Älskar äldre böcker. Tycker det är så intressant att genom den få inblickar i äldre tider. :) Svindlande höjder har stått på min läslista länge. Vill verkligen läsa den snart :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...