26 april 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 17

Bild lånad av barnboksbloggen. 
Jag såg redan igår att veckans bokbloggsfråga hade dykt upp, men eftersom jag då skulle jobba hela kvällen kände jag inte för att svara på frågan då. Idag har det varit en rätt så lugn dag och nu har jag just kommit hem från jobbet och ätit middag och tänkte besvara veckans fråga.

Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

Den största andelen av de böcker jag läser lånar jag på biblioteket. Här i inlandet så har 8 bibliotek dessutom ett samarbete och gör att man har tillgång till ännu fler böcker. Jag kan låna en bok på ett bibliotek och lämna igen på ett annat. Är rätt så bra faktiskt!

Jag har lånat böcker ända sedan jag var liten, visst fick man böcker ibland men det var typ bara när man fyllde år, till jul och liknande. Trots det så har man ändå samlat på sig en del böcker, men jag är hemskt dålig på att läsa de böcker jag faktiskt köper och ibland kan det dröja flera år innan jag faktiskt gör det.

I och med att jag nu har ett fast jobb och tjänar lite mer pengar än vad jag gjorde när jag gick i skolan så brukar jag ibland köpa böcker, antingen via Bonniers bokklubb, på nätet eller Second hand. Tycker det är rätt så roligt att gå omkring och botanisera på second hand för rätt vad det är så hittar man en ny bok som man har varit sugen på att läsa till ett väldigt billigt pris.

Jag köper bara böcker jag verkligen vill ha och om jag skulle låna en bok från biblioteket och verkligen älska den så kan jag mycket väl tänka mig att köpa den själv senare.

För mig är inte formatet det avgörande, men om det gäller en serie så kan jag tycka att det är lite snyggare om man har alla i samma format.

13 kommentarer:

  1. Jag tror kanske det är lättare att låna sina böcker om det är något man har gjort länge och fått med sig, väldigt bra att du kan låna och lämna på fler bibliotek :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man är van så är det väl kanske enklare :) Det kanske är lite av en "tränings-sak" :)

      Radera
  2. Påtal om det där med att vilja ha alla i samma format, jag stör mig på barnfilmer som är serier och ser olika ut på ryggen. Insåg det idag när jag och barnen skulle se film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig ens tänkt på :) Kommer säkert lägga märke till det nu framöver :)

      Radera
  3. Om jag ska köpa böcker blir det mest pocket. Ofta är det fler än jag, typ mamma, som vill läsa dem också, så då känns det lite mer försvarbart att köpa dem. Fast bibliotek är bra, men här har de inga vidare öppettider...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dåliga öppettider kan vara besvärligt! Pocket är riktigt smidigt format :) När jag köper böcker brukar jag ibland köpa böcker som jag tror mamma eller pappa kan tycka om också :)

      Radera
  4. många bra böcker vill jag gärna äga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får se till att köpa bra böcker då :)

      Radera
  5. Det är nästan som om det är jag som skrivit det här inlägget ;)

    SvaraRadera
  6. Oj 8 bibliotek, det var inte dåligt :) Lånar en del på biblioteket särskilt deckare som jag vet jag bara kommer läsa en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är inte dumt! :) Det är ju smart att låna de böcker som man vet att man bara läser en gång :)

      Radera
  7. Oj 8 bibliotek, det var inte dåligt :) Lånar en del på biblioteket särskilt deckare som jag vet jag bara kommer läsa en gång.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...