15 april 2016

Bokbloggsjerka 15-18 april

God morgon! Precis som vanligt vaknar jag alldeles för tidigt när jag är ledig. Jag önskar att jag kunde sova längre men det verkar visst vara omöjligt. Jag tänkte att jag skulle ta och svara på helgens bokbloggsjerka.

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Det är inte speciellt ofta jag läser den typen av böcker, men när jag väl gör det tycker jag att det kan vara rätt så intressant, speciellt om man är intresserad av personen i fråga.

De enda jag kan komma på att jag läst de senaste åren är Lena Dunhams Not That Kind of Girl och Björn Ferrys Ferry Tales. Sen så kom jag på att jag också läst Jag är Malala av Malala Yousafzai.

Lena Dunhams bok tyckte jag rätt så mycket om, även om jag inte visste så mycket om henne tidigare. Hon lyckades med att samtidigt vara rolig och ta upp mer allvarliga ämnen på ett intressant sätt, bland annat hennes sjukdom endometrios.

Ferry Tales läste jag mest för att 1. Jag är intresserad av skidskytte och 2. Björn Ferry kommer från Lappland, bara ca. 8-10 mil från där jag bor så det var en lokal anknytning liksom. Jag uppskattade den mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra och fick en helt annan bild av honom.

Jag är Malala var jag intresserad av länge och jag var så glad över att jag läste den! Malala är en imponerande ung kvinna som kämpar för allas rätt att gå i skolan. Tyckte också det var intressant hur stöttande hennes pappa var i en värld där söner räknas mycket högre.

Som sagt är det en en genre som jag inte läser ofta och jag önskar att jag ibland faktiskt läste fler biografier för att få läsa om fler intressanta sanna människoöden.

49 kommentarer:

  1. Björn Ferrys bok är jag lite nyfiken på och jag blev ännu lite mer sugen på den nu när han är med i Mästarnas mästare. Han verkar vara en kul kille :)

    SvaraRadera
  2. jag hittar ofta intressanta biografier om intressanta människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man är intresserad av en viss person hjälper ju till :)

      Radera
  3. Ja, det måste definitivt vara en person som intresserar en.
    Jag vill verkligen läsa Jag är Malala . Hon är en helt otrolig människa. Björn Ferrys vill jag också läsa då jag faktiskt är lite bekant med honom genom gemensamma vänner :) Jag har också mitt ursprung i Lappland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! :) Jag är Malala var riktigt bra, intressant och väldigt viktig :)

      Radera
  4. Jag är Malala är en väldigt bra biografi :) Det går ju inte annat än att imponeras av henne!

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag ska ta tag i min hög med olästa biografier faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många biografier som man kan läsa! :)

      Radera
  6. De tre skulle jag också kunna tänka mig!

    SvaraRadera
  7. Ska jag ge mig till att läsa en biografi så skulle det kanske vara om Malala, även om jag tycker att biografier ska skrivas i slutet av en persons liv. Men Malala är ju ändå Nobelpristagare. Biografier om fotbollsspelare går definitivt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En biografi om en viss svensk fotbollsspelare kommer jag aldrig att läsa... Jag kan hålla med dig om att Malala är ung, men hon är verkligen imponerande!

      Radera
  8. Ska jag ge mig till att läsa en biografi så skulle det kanske vara om Malala, även om jag tycker att biografier ska skrivas i slutet av en persons liv. Men Malala är ju ändå Nobelpristagare. Biografier om fotbollsspelare går definitivt bort.

    SvaraRadera
  9. Skulle kunna tänka mig att läsa alla tre :)

    SvaraRadera
  10. det finns många intressanta personer!

    SvaraRadera
  11. Oj nu påminde du mig: Malala-boken har jag ju, oläst. Titeln på Björn Ferrys bok är genial, men jag ska nog inte läsa den ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln är fyndig! :) Boken om Malala är verkligen läsvärd!

      Radera
  12. Ingen genre jag brukar välja böcker från heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det blir inte så ofta man läser biografier.

      Radera
  13. Jag är Malala vill jag läsa.

    SvaraRadera
  14. Man måste nog vara lite intresserad av personen det handlar om för att boken ska gå hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar nog vara en av förutsättningarna :)

      Radera
  15. Känner också så, man kan få ta del av mycket intressant men det blir också lite klurigt för det måste för mig också vara givande att läsa. Tack för dina tips, tycker alla låter intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara en svår balansgång ibland! Kan säga att alla tre biografierna är bra och intressanta men på helt olika sätt!

      Radera
  16. Jag är Malala av Malala Yousafza, den borde jag verkligen läsa, bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är riktigt bra och man kan inte låta bli att beundra Malala och hennes arbete :)

      Radera
  17. Jag är Malala är jag verkligen nyfiken på och vill gärna läsa, tror den skulle passa mig. Jag läser gärna om intressanta levnadsöden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många sådana att upptäcka! :)

      Radera
  18. Har tänkt läsa Malalas bok länge. Måste verkligen ta tag i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se till att läsa den snart! Väldigt intressant och viktig!

      Radera
  19. Jag är Malala står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  20. Malalas bok har jag läst - mycket bra och imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir verkligen imponerad av henne!

      Radera
  21. Jag har inte läst någon av böckerna. Men jag börjar inse att Björn Ferrys bok kan vara läsvärd när jag går igenom inläggen här. Jag är Malala verkar också bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var bra, man fick en annan bild av honom och man fick se lite bakom kulissen i skidskyttevärlden.

      Radera
  22. Jag är Malala läste jag men annars är jag rätt dålig på att läsa biografier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte heller speciellt många,men de jag läst har jag uppskattat :)

      Radera
  23. jag läser gärna biografier och memoarer även om människor jag inte vet så mycket om. en kan verkligen bli glatt överraskad. tvärtom också, förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan upptäcka många intressanta människor :)

      Radera
  24. Som sagt, jag läser inte mycket ur de här genrerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inte jag heller, det blir väldigt sällan.

      Radera
  25. Jag är Malala har jag läst och gillade den.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...