30 april 2016

När livet börjar om

Titel: När livet börjar om
Originalets titel: One Small Act of Kindness (2015)
Författare: Lucy Dillon
Översättare: Ann Björkhem
Serie:-
Antal sidor: 479
Utgivningsår: 2016
Förlag: Forum
Utläst: 19/4

Handling
Libby och Jason har lämnat London för att ta över ett gammalt familjehotell på landet. De ska förverkliga sin dröm och förvandla det till en lyxig tillflyktsort för stressade storstadsmänniskor. Men projektet bjuder på fler svårigheter än de anat. Snart börjar Libby undra om det verkligen är den nystart för henne och Jason som hon hoppats på.

En dag inträffar en otäck händelse precis utanför huset. En okänd kvinna blir påkörd och tappar minnet till följd av olyckan. När Libby erbjuder kvinnan att återhämta sig på hotellet sätter det igång en kedja av positiva händelser som kommer att förändra livet för många – och förverkliga mer än en dröm.


Mina tankar
Jag älskade verkligen den första boken jag läste av Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Jag hade höga förväntningar på denna och de infriades till viss del.

När livet börjar om hade en rätt så lång startsträcka och det dröjde bra länge innan jag var ordentligt inne i boken och det gjorde att jag tyckte att tempot var lite segt. Men när det väl började hända saker så blev den bara bättre och bättre ju närmare slutet man kom.

De karaktärer som griper mest tag i mig är Libby och hennes vänskap med den påkörda kvinnan som växer fram. Den skildras på ett vackert sätt och jag känner verkligen med karaktärerna. Den påkörda kvinnan (vill helst inte spoila namnet) är den jag var mest intresserad av att följa och hur hon byggde upp sitt liv igen.

Lucy Dillon skriver riktigt bra feelgood och såklart innehåller den en hel del kärlek och djur, främst hundar. Under stora delar av boken hade jag problem med Jason och Libbys förhållande, det kändes som att det var något som skavde och jag var inte direkt förtjust i Jason. Jasons bror Luke däremot var en karaktär som jag genast tyckte om.

Jag anar också att flera karaktärer från Dillons andra böcker dyker upp i dessa böcker om Longhampton och jag ser fram emot att även få läsa deras böcker.

När livet börjar om är väldigt härlig feelgood och läsningen avslutas med ett leende på läpparna och jag längtar redan efter att återvända till Longhampton.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...