2 april 2016

Snövit ska dö

Titel: Snövit ska dö
Originalets titel: Schneewittchen muss sterben (2010)
Författare: Nele Neuhaus
Översättare: Christine Bredenkamp
Serie: Bodenstein & Kirchhoff #4
Antal sidor: 434
Utgivningsår: 2015
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 21/3

Första meningen: "Den rostiga järntrappan var smal och ledde brant nedåt."

Handling
En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenheim. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar – och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn.

Mina tankar
För det första så måste jag säga att jag älskar titeln på boken! Den är riktigt lockande och det var en av de anledningarna till att jag blev intresserad av att läsa boken. Sedan lät ju handlingen riktigt bra också och det dök upp många fina omdömen om Snövit ska dö i bokbloggsvärlden så mina förväntningar var rätt så höga.

Efter det första kapitlet fattade jag nästan ingenting, det var väldigt många karaktärer som introducerades och jag hade problem med att hålla isär dem. I takt med att man läser vidare så fick man lära känna karaktärerna och deras relationer till varandra. Jag gillade hur man fick lära känna karaktärerna och hur man hela tiden upptäckte något nytt hos dem. Den karaktär som jag tyckte var mest spännande att läsa om var Tobias och hur han försöker gå vidare efter att ha kommit ut från fängelset.

Snövit ska dö är oerhört spännande att läsa och man ville bara läsa mer och mer. Att det utspelar sig i en liten by där alla känner alla bidrar också till den stämningen och spänningen. Hur de skyddar varandra och gör allt för att hindra sanningen från att komma ut.

Det enda som jag känner mig frågande till är att detta alltså är den fjärde delen i serien. Jag föredrar ju att läsa böcker i "rätt" ordning, även om just den  här är rätt så fristående. Det var inga problem att följa Kirchhoff och Bodensteins privatliv, men visst fanns det en del saker som hade hänt i tidigare böcker som man inte visste om.

Snövit ska dö var en riktigt spännande och bra bok och jag längtar verkligen efter att fler delar ska översättas. Det känns lite exotiskt att läsa tyska deckare och det är något som jag gärna läser mer av.

Betyg: /5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Snövit ska dö läste jag i Spänningsutmaningen i mars.  

Med denna bok så har jag också besökt Tyskland i En världsomsegling på 366 dagar.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.  

4 kommentarer:

  1. Jag funderade också på varför de inte gav ut böckerna i rätt ordning men ja, vi får väl se om resten kommer så småningom också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på det! Tycker det är bäst att läsa böckerna i rätt ordning.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja får hoppas att fler delar blir översatta! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...