1 april 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 13

Bild lånad av barnboksbloggen. 
Igår hade jag tänkt svara på veckans bokbloggsfråga, som barnboksbloggen håller i, men jag blev så trött efter jobbet att det fick vänta till idag. Det är en riktigt rolig fråga och jag ser fram emot att läsa de andras svar.

I min utmaning Temaläsning 2016 ligger i mars månad fokus på kvinnliga författare. Det har ju också för några veckor sedan varit internationella kvinnodagen, vilket jag sett har uppmärksammats hos några bokbloggare. Denna vecka undrar jag därför om du tänker på författarens kön när du väljer böcker? Läser du flest böcker av kvinnliga författare eller av manliga författare? Tycker du att kvinnliga författare bör uppmärksammas mer än de manliga? Och till sist – vilken/vilka kvinnliga författare är just din favorit? 

Jag tänker inte alls på vilket kön författaren har när jag läser. För mig så är det inte viktigt. Jag läser ju  boken på grund av sin handling och vad den handlar om, inte för att det är en man/kvinna som skrivit den. Sen tycker jag också att det är boken som ska stå i fokus och inte författarens kön.

Jag läser lite fler böcker av kvinnliga författare, men jag har absolut inget emot att läsa böcker av manliga författare heller. Jag har svårt för att välja favoritförfattare, men några just nu är Gillian Flynn, Agatha Christie och Simona Ahrnstedt.

Det här kanske låter lite fel att säga att jag inte tycker att kvinnliga författare ska få mer uppmärksamhet. Istället borde manliga och kvinnliga författare få lika mycket uppmärksamhet, någon typ av jämställdhet även när det gäller detta område. Som jag nämnt tidigare så tycker jag att boken ska vara det viktiga och inte vilket kön författaren har.

2 kommentarer:

  1. Självklart ska boken vara i fokus - det är ju den det handlar om! Annars kan man ju lika gärna gräva i olika artiklar som hanterar just detta ämne. När jag läser en bok är det boken jag vill läsa, inte författaren. Det finns det biografier för. Det låter lite hårt att säga (skriva) så, men å andra sidan helt vettigt. Jag tycker att man ska sluta trampa kring ämnena jämställdhet och feminism "som katt kring het gröt" och istället köra rakt på sak, även om det är jobbigt. Lika uppmärksamhet på lika villkor låter alldeles utomordentligt i mina öron, oavsett kön. Sedan att de finns de som påstår att "kvinnliga författare är bättre på..." och "manliga författare är bättre på..." lämnar jag till dem. Det är i huvudsak bra om man hittar en författare man gillar.

    Haha, lite lång kommentar, och jag håller med dig till fullo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också fundera på just begreppen jämställdhet och feminism och nuförtiden verkar alla ha sin egen definition av de orden och det gör det inte heller lättare :)

      Lika uppmärksamhet på lika villkor var väldigt bra formulerat! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...