23 april 2016

Eleanor & Park

Titel: Eleanor & Park
Originalets titel: Eleanor & Park (2013)
Författare: Rainbow Rowell
Översättare: Carla Wiberg
Serie:-
Antal sidor: 329
Utgivningsår: 2015
Förlag: Månpocket
Utläst: 11/4

Första meningen: "Han hade slutat försöka få fram henne igen."

Handling
Två ovanliga människor. En oemotståndlig kärlek.

En oförglömlig berättelse om den första kärleken mot alla odds!

Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. De möts i musiken, i serierna och en längtan bort. 

Även om Eleanor och Park förstår att den första kärleken sällan varar för evigt är de modiga och desperata nog att våga försöka. Mycket kan hända på bara ett skolår. 

Eleanor och Park är en nostalgisk tripp för alla som aldrig har glömt sin första kärlek.


Mina tankar
Detta är en bok som har blivit otroligt hyllad av både andra författare och många bokbloggare. Just hypen kring boken gjorde att jag länge har dragit mig för att läsa den, Jag har varit så rädd att jag inte skulle tycka om den men äntligen har jag läst den.

Det är en väldigt vacker berättelse om den första kärleken och det är lät att ta karaktärerna Elanor och Park till sig. Språket är vackert och drabbande och griper verkligen tag i en. Både Eleanor och Park är outsiders på olika sätt, Park är halvkorean och Eleanor kommer från ett trasigt hem och det är så fint beskrivet hur de finner varandra.

Eleanor är den som griper tag i mig mest och framförallt hennes hemsituation som är allt annat än bra. När jag läste om hennes familj och hur hennes styvfar terroriserar henne själv, hennes mamma och syskon fick jag en klump i halsen och klarade nästan inte av att läsa vidare. Det var som ett hårt slag i magen.

Det finns också vissa saker som jag inte tycker om, speciellt omgivningens reaktioner på Eleanors utseende och hur hon inte passar in i normen. Det påpekas flera gånger hur tjock hon är och att hon inte är vacker. Det som jag tycker är allra värst är att Park själv tänker i dessa banor och säger det till henne flera gånger och det inpräntas både för läsaren och Eleanor att hon inte är vacker.

Som sagt är det en fin berättelse, men jag kan ändå inte riktigt se storheten med Eleanor & Park. Men det är omöjligt att läsa den utan att bli berörd.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Rainbow Rowell ingår i min Boktolva 2016.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.  

2 kommentarer:

  1. Jag har bara hört bra saker om denna :) Kanske nån dag

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...