16 april 2016

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Titel: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Originalets titel:-
Författare: Katarina Bivald
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 396
Utgivningsår: 2013
Förlag: Forum 
Utläst: 7/1

Första meningen: "Den främmande kvinnan på Hopes huvudgata var så alldaglig att det nästan var upprörande".

Handling
Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor. 28-åriga Sara Lindqvist från Haninge och 65-åriga Amy Harris från Broken Wheel i Iowa. Efter två års utbyte av böcker, brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.

Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Men där finns förstås alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon verkliga vänner - inte bara mr Darcy och Bridget Jones - och de hjälper henne att starta en bokhandel med Amys alla böcker.


Mina tankar
För några år sedan när jag fick denna bok så började jag att läsa den, men jag fastnade aldrig riktigt för den då. Trots det så har jag länge varit intresserad av att läsa boken just för att den handlar om böcker och kärleken för böcker.

Det här är riktigt  bra feelgood och jag såg fram emot varje tillfälle jag hade att läsa boken. Den var lättläst och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå, trots att det hela egentligen är rätt så förutsägbart.

Stämningen i boken är underbar! Den lilla staden verkar vara så idyllisk och det är lätt att se staden framför sig och deras något originella karaktärer.

Jag gillar verkligen Sara, det är lätt att känna igen sig i henne och hennes förhållande till böckernas värld. Sara är den karaktär man lär känna bäst, jag tycker inte att man får komma de andra karaktärerna lika nära inpå livet.

Böcker nämns hela tiden i Läsarna i Broken Wheel rekommenderar och det är särskilt kul när man själv har läst en del av böckerna som det refereras till. Bara det gjorde läsningen till ett nöje!

Det var en riktigt  bra debut och hela boken genomsyras av kärlek till böcker och jag ser fram emot att läsa mer av Katarina Bivald.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...