14 april 2016

Jag är pilgrimen

Titel: Jag är pilgrimen
Originalets titel: I am Pilgrim (2012)
Författare: Terry Hayes
Översättare: Örjan Sjögren
Serie: Pilgrim #1
Antal sidor: 791
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bazar
Utläst: 1/4

Första meningen: "Vissa platser kommer jag att komma ihåg så länge jag lever - ett rött torg och en het vind som drar över det, min mammas sovrum på fel sida av 8 Mile Road, den oändliga trädgården till ett tjusigt fosterhem, en man som väntar på att ta livet av mig bland några ruiner som kallas för Dödens teater."

Handling
En ung kvinna hittas mördad på ett sjaskigt hotell i New York med tänderna utdragna, ansiktsdragen upplösta i syra och fingeravtrycken utsuddade. En far blir offentligt halshuggen i den pulserande hettan på ett saudiarabiskt torg. Liket av en expert på bioteknologi hittas utan ögon på en soptipp i Damaskus. Mänskliga kvarlevor upptäcks i ett avsides bergsområde i Afghanistan.

Pilgrimen har dragit sig tillbaka. Underbarnet på den hemligaste organisationen inom amerikanska underrättelsetjänsten lever numera sitt liv som en vanlig man på Paris gator. Men han är den enda som ser sambanden när en perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.

Vad som börjar som en ovanligt komplicerad brottsundersökning utvecklas till en gastkramande kapplöpning mot tiden. Pilgrimen dras oundvikligt in i en livsfarlig jakt på en man lika anonym som han själv, en man utan ansikte, full av hat, som planerar sin hämnd i Guds namn.


Mina tankar
Jag hade hört en del om Pilgrimen innan jag började läsa den och hade tänkt att det nog skulle vara en bok som passade mig. Storleken på boken med nästan 800 sidor gjorde dock att jag gruvade lite för att läsa den även fast jag tycker om att läsa tegelstenar ibland. När jag var ledig över påsk passade jag på att börja läsa boken och det är inget som jag ångrar!

För det första så är boken väldigt snabbläst och det är korta kapitel så det blir lätt att man bara läser ett kapitel till och jag upplevde inte heller boken som seg eller att den tappade sitt driv. Den var spännande rakt igenom.

Jag tycker väldigt mycket om hur boken är uppbyggd. I början är det rätt så många trådar att hålla reda på, men det klarnar eftersom och det är så härligt senare när de alla börjar knytas ihop och man börjar ana vad som ska hända.

Pilgrimen skulle jag beskriva som en riktigt rafflande thriller och man sitter hela tiden på spänn och undrar vad som ska hända. Boken berättas av huvudpersonen, Pilgrimen som är en riktig amerikansk hjälte, och man vet egentligen inte så mycket om vem han är egentligen och det gör att han är lite av ett mysterium även när man får veta mer om  hans historia. Jag tycker om det greppet!

I boken färdas man över nästan hela världen och jag tappade räkningen på hur många länder som nämndes, men en rätt så stor del av boken utspelar sig i Turkiet. Miljöerna skildras på ett levande sätt och det är lätt att se alla miljöer framför sig när man läser och känna lukter och höra rösterna från torgen och ljudet från havet.

Boken berättas i tillbakablickar och hela boken är egentligen en tillbakablick och berättaren lämnar dessutom små ledtrådar till vad som händer längre fram och vissa saker som har betydelse. Det och att pilgrimen också har humor gör att den är väldigt rolig att läsa och man bara vill läsa mer.

Jag älskade verkligen den här boken och jag hade otroligt svårt att slita mig från boken och jag är säker på att detta kommer vara en av årets bästa böcker.

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Med denna bok så har jag besökt Turkiet i En världsomsegling på 366 dagar.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.  

10 kommentarer:

  1. Jag är också glad att jag läste den till slut, var tveksam från början. Den är väldigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde rean från början att den skulle vara bra, men att den skulle vara såhär bra hade jag ingen aning om! :)

      Radera
  2. Det låter verkligen bra, nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
  3. Tyckte också väldigt mycket om den :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade den! Jag tyckte den var fantastiskt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket jag tyckte om den :)

      Radera
  5. Korta kapitel gillar jag. :-)Hade inte hört talas om boken. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra! :) Det är en riktig bladvändare :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...