8 april 2016

Bokbloggsjerka 8-11 april

Det är fredag och för någon timme sedan kom jag hem från jobbet. Hade sån tur att jag kunde sluta en timme tidigare, vilket var riktigt skönt. Har kommit hem nu och nu ska jag ta och försöka slappna och och känna att jag är ledig. Tänkte att jag skulle ta och passa på och svara på bokbloggsjerkan, som Annika håller i.

Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!

Vad som man tycker är spännande är minst sagt subjektivt och alla tycker olika. För min del så behöver inte en spännande bok heller nödvändigtsvis vara en deckare.

Den första jag tipsar om har jag alldeles nyligen läst, Jag är pilgrimen av Terry Hayes. Den är riktigt spännande thriller och det händer saker hela tiden och de olika händelserna vävs ihop på ett bra sätt. Trots storleken på nästan 800 sidor så är den riktigt snabb- och lättläst och sidorna bara flyger förbi. Jag har inte hunnit recensera den än, men det kommer förmodligen till veckan.



Jag tycker också om psykologisk spänning och en anledning till det är att jag verkligen tycker om opålitliga berättare där man tvivlar på alla inblandade karaktärer. För mig bidrar det till spänningen! Bra exempel på sådana böcker är Kvinnan på tåget och Gone Girl.

En annan bok som jag tyckte var väldigt spännande när jag läste den för rätt så många år sedan var Shutter Island av Dennis Lehane. Det måste ha varit en av de första deckarna/mordmysterier som jag läste och jag minns fortfarande känslan. Filmen har jag dock inte vågat se än...

34 kommentarer:

  1. Lehane och Kvinnan på tåget håller jag med om. jättespännande

    SvaraRadera
  2. Dennis Lehanes bok har jag läst, verkligen spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var verkligen spännande och obehaglig att läsa :)

      Radera
  3. Blev så snopen och glad när jag hittade Jag är Pilgrimen på second hand att jag bara roffade åt mig den ;) Spänning i den bemärkelsen som oftast förknippas med det är inte något jag söker mig till, men det stod ju "den enda thriller du behöver läsa i år", så jag går efter det och hoppas jag uppskattar den :)

    SvaraRadera
  4. Jag är Pilgrimen är verkligen spännande och bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otroligt spännande! Man tänkte inte ens på hur tjock den var.

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dem, så tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas du blev intresserad av någon utav böckerna!

      Radera
  6. Ja, subjektivt är ordet ;). Så länge det höjer pulsen lite eller att man bryr sig lite extra om vad som händer karaktärerna är nog så spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det behöver inte vara blodigt för att det ska anses vara spännande :)

      Radera
  7. För en gångs skull så har jag läst alla böcker du nämner. Gillade dem allihop :)

    SvaraRadera
  8. Gone girl gillade jag faktiskt också! Även om jag inte alltid brukar gilla sådana böcker. Men den var så speciell och jag gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen speciell :) Fast jag tycker det har kommit flera liknande böcker efter den :)

      Radera
  9. Shutter Island vill jag väldigt gärna läsa, men jag kommer nog se filmen först. Göra allting tvärtom, liksom. Kvinnan på tåget och Gone Girl är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla böckerna är bra. På ett sätt vill jag se filmen Shutter Island, men den verkar så läskig :)

      Radera
  10. Gone Girl har jag nyligen läst och den gillade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,den är riktigt bra. Flynn andra böcker är inte heller så dumma :)

      Radera
  11. Spänning kan skapas på så många olika sätt :-) Jag tror att det oftast har att göra med att bli intresserad av personerna, så att man "vill veta hur det går".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir ju ett väldigt driv i berättelsen om man känner att karaktärerna lockar en :)

      Radera
  12. Kvinnan på tåget var väldigt spännande, och likaså Gone Girl som jag gillade mer än jag trodde att jag skulle göra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul när man gillar en bok mer än vad man förväntade sig! :)

      Radera
  13. Jag är pilgrimen är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  14. En snabb thriller på 800 sidor låter häftigt, måste vara en grym författare som håller tempot uppe så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den tappade aldrig tempo. För att jag ska läsa en så tjock bok måste den vara lättläst :)

      Radera
  15. Jag köpte Jag är pilgrim på bokrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Ska bli kul att höra vad du tycker om den!

      Radera
  16. Shutter Island är i en klass för sig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...