10 april 2016

En smakebit på søndag: Eleanor & Park


Det är söndag och dags för en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu. HÄR kan ni läsa mer om hur man deltar. 

Förra helgen jobbade jag och när jag kom kl 17 från jobbet hade jag ingen energi till att blogga. Den här veckan har varit betydligt lugnare och i helgen har jag varit hemma och bara tagit det lugnt. Igår passade jag på att baka några enkla muffins, och det var så härligt att baka igen för det var så länge sedan jag hade gjort det. 

Jag har också hunnit med att läsa en hel del. Igår läste jag ut Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall, som var riktigt bra. Jag ville inte riktigt börja på någon ny bok igår efter att jag läst ut den, så idag tänkte jag börja på Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Det är en bok som det känns som att ALLA förutom jag har läst och ärligt talat är jag lite rädd för att läsa den. Den är ju så hypad och jag bara hört positivt om boken och författaren. Men samtidigt känns det kul att äntligen ta sig tiden att läsa den och bilda sin egen uppfattning. 

Smakebiten kommer från sidan 16.

Eleanor tänkte igenom sina möjligheter:1. Hon kunde hem från skolan. Fördelar: motion, friskt luft, tid för sig själv. Nackdelar: hon kunde inte sin nya adress än, visste inte ens åt vilket håll hon skulle gå. 2. Hon kunde ringa till mamma och be att bli hämtad med bil. Fördelar: Alla möjliga. Nackdelar: Mamma hade ingen telefon. Och ingen bil heller.3. Hon kunde ringa till pappa. Visst.4. Hon kunde ringa till mormor. Bara för att säga hej.Hon satt på betongtrappan på framsidan av skolan och stirrade på raden av gula bussar. Den hon skulle åka med stod där. Nummer 666. 

38 kommentarer:

  1. Nejdå, alla har inte läst den. Inte jag :) Än... Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt skönt att höra att man inte är den enda som inte läst den, fast jag håller på med den nu :)

      Radera
  2. Jag har inte läst den, men jag är ju å andra sidan kanske inte i rätt målgrupp. Vilket ju egentligen inte brukar hejda mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra bok kan alla oavsett tänkt målgrupp läsa och tycka om :)

      Radera
  3. Hoppas att dina förväntnigar inte förstör läsningen för dig, det kan vara svårt ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det jag är lite rädd för och det är det som gjort att jag väntat så länge med att läsa boken :)

      Radera
  4. jo, nog har jag läst den :) och mycket i den var bra - men som helhet var den mest (för mig) Jaha! Det gjorde den dock inte till en dålig bok. Absolut inte :) Hoppas du också gillar den och hittar guldkornen i berättelsen!

    SvaraRadera
  5. Har inte heller läst.. hoppas du gillar den :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det är några fler som inte läst den :) Trevlig söndag!

      Radera
  6. En bok som jag inte känner till. Alltid trevligt med okända smakbitar. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en smakebit på söndag är ett bra sätt att upptäcka nya böcker :)

      Radera
  7. har inte läst Eleanor och Park. mycket för att den är så omtalad. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var av precis den anledningen som jag också väntat så länge :) Trevlig söndag!

      Radera
  8. Tack för smakbit! Inte läst denna, t.o.m helt okänd för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att det är fler som inte har läst den :) Trevlig söndag!

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Har inte heller läst denna, tror att det beror på att den är så omtalad, kan bli så ibland då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om en bok fått mycket uppmärksamhet/beröm gör det att man kan dra sig lite för att läsa den :)

      Radera
  10. Jag har läst den men antagligen senare än alla andra. Men jag tyckte mycket om den även fast jag har svårt för att hitta bra ungdomsböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra omdöme med andra ord! :)

      Radera
  11. Jag tyckte nog inte att det här var Rainbow Rowells bästa, men det var en fin historia :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att denna är rätt så bra, men än förstår jag inte riktigt storheten med den :) Kommer nog läsa mer av Rowell i framtiden, är speciellt nyfiken på Fangirl.

      Radera
  12. Gillade den här boken riktigt mycket. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också den är rätt så bra. Trevlig kväll!

      Radera
  13. Har inte läst den, så tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Jag hör ju till dem som läst och gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills så gillar jag den jag också! :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Den här läste jag helt nyligen och recensionen kommer i veckan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag kolla in den sen. Jag har snart läst ut den och hittills tycker jag den är rätt så bra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...