5 augusti 2016

Bokbloggsjerka 5-8 augusti

Nu på morgonkvisten tänkte jag ta och svara på bokbloggsjerkan som den här helgen handlar om semester.

Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

Jag har bara typ 1.5 vecka kvar av min semester, börjar jobba den 15 augusti igen. Är faktiskt rätt nöjd med min semester och känner att jag har fått göra det jag vill göra. Tyvärr så var vi i min familj bara ledig 1,5  vecka samtidigt vilket gjorde vårt semesterschema väldigt komprimerat, men vi hann i alla fall med en liten tripp ner till Dalarna och besöka mammas hemdomsby och så hann vi till och med bada! Sen gjorde jag också en roadtrip med en kompis.

Jag har faktiskt inte känt mig stressad nu när jag har varit ledig, det enda har varit att veckorna går ju så fort! Känns som att det var nyss man började sin ledighet.

Jag har också hunnit med att läsa en hel del, mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Och böckerna har varit bra också!Jag har inte läst speciellt mycket utomhus, men kan bero på att det låter betydligt skönare än vad det är. Så fort jag går ut för att läsa så kommer myggen och anfaller mig.

Några semesterläsningstips ska jag väl kunna skrapa fram. Deckare passar oavsett vilken tid det är på året så då skulle jag rekommendera t.ex. Agatha Christie eller Elly Griffiths böcker. Sen tycker jag feelgood passar riktigt bra på sommaren också och en av mina favoriter inom den genren är Lucy Dillon. Och ska vi prata ungdomsböcker så rekommenderar jag Himlen börjar här av Jandy Nelson. Är inte så länge sen jag läste ut den, men det är en fantastisk bok som jag rekommenderar till alla!

39 kommentarer:

  1. Ja men visst passar Deckare alltid :) Så många bra deckare som kommer ut i pocket på våren/försommaren så jag brukar läsa mycket deckare under sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: inte kul att myggen älskar dig!! Därför är våren bäst för läsning ute, men jag funderar på att köpa någon slags myggdödare så man kan sitta på altanen utan att jaga mygg med boken istället för att läsa den.

      Radera
    2. Ja, en sån skulle inte vara dum! Det torde väl göra lite skillnad i alla fall :)

      Radera
  2. Deckare är lite som gjorda för sommarläsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, deckare går att läsa året runt men på sommarn föredrar jag ofta "mysdeckare" :)

      Radera
  3. som tur så har vi inga mygg här :)

    SvaraRadera
  4. Agatha Christie är verkligen perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är aldrig fel att läsa böcker av henne! Hon hann ju också med att skriva rätt så många böcker... :)

      Radera
  5. Svar
    1. O ja! Jag har några böcker kvar innan jag har läst ikapp serien, men samtidigt så är det skönt att man inte behöver vänta alltför länge på nästa bok då :)

      Radera
  6. Jag har tvekat inför Dillon men kanske ska hon få en chans???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst 2 böcker av henne, men det är verkligen feelgood! Och ju mer man läser desto mysigare blir det :)

      Radera
  7. Jag har tvekat inför Dillon men kanske ska hon få en chans???

    SvaraRadera
  8. Visst går tiden fort när man är ledig :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår inte det... :) När man jobbar går ju tiden inte alls lika fort... :)

      Radera
  9. Elly Griffith måste jag ta och kolla in. Såg hur många som helst som skrev om hennes böcker på något jerka tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Lättlästa och spännande deckare med väldigt intressanta karaktärer som hela tiden utvecklas! :)

      Radera
  10. Deckare är ju alltid bra att läsa på sommaren.

    SvaraRadera
  11. De dagar jag är i stugan och det är sol och blåser lite är perfekta för att sitta ute och läsa :P Då försvinner myggen, men är det vindstilla är det bara att ge upp :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste nästan blåsa för att myggen ska hålla sig borta! :)

      Radera
  12. Jag hade en Agatha Christie-period. Ska nog återuppta detta, för hon är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser då och då någon bok av henne. Hon hann ju som med att skriva många böcker!

      Radera
  13. Dillon och deckare är väldigt bra läsning på sommaren och egentligen året runt :)

    SvaraRadera
  14. Har fångat massor med mygg i Mosquito magneten i sommar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man vill slippa mygg häruppe måste man nog kanske skaffa någon typ av myggdödare :)

      Radera
  15. Lite lättsam läsning passar verkligen på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och sen tycker jag det är skönt att bara läsa det man är sugen på och inget annat.

      Radera
  16. Vilka bra tips! Jag längtar efter att få läsa Elly Griffiths nya bok och Himlen börjar här är en av de bra böcker jag läst nu i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har några delar kvar innan jag har läst ikapp Griffiths böcker. Känns rätt så skönt för då behöver jag inte vänta så länge på att läsa nästa del om jag vill :)

      Radera
  17. brukar läsa deckare om somrarna, men i år har det inte blivit en enda så här långt. har läst en del som jag inte planerat allt. men är det sommar så är det. en gör som en vill. Dillon står i hyllan, hittills oläst. loppisfynd

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sommaren tycker jag det är skönt att inte planera sin läsning så mycket, kan vara skönt att bara läsa det man är sugen på.

      Radera
  18. Tack för boktipsen!
    Myggen är inte roliga! Jag drabbas också mycket av dem. Av någon anledning tycker de om mig och jag får alltid stora kliande röda bett.
    Det är inte alltid man får så mycket gemensam semester tyvärr. Jag och min sambo hade bara en vecka ihop.
    Kul att ni hann med att bada och besöka Dalarna i alla fall! Där är det verkligen vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gäller att ta vara på tiden som man är ledig samtidigt! :) Ja, myggen kan man klara sig utan!

      Radera
  19. Har fångat massor med mygg i Mosquito magneten i sommar. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...