13 augusti 2016

Himlen börjar här

Titel: Himlen börjar här
Originalets titel: The Sky is Everywhere (2010)
Författare: Jandy Nelson
Översättare: Ulla M. Danielsson
Serie:-
Antal sidor: 264
Utgivningsår: 2010
Förlag: Gilla böcker 
Utläst: 26/7

Handling
Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara - Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör. Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen - svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.

Mina tankar
Mina förväntningar på Himlen börjar här har blivit högre och högre, inte minst på grund av all hype den fått av andra bokbloggare och youtubers. Sen såg jag vilka betyg som fanns av den på goodreads och då blev jag lite orolig för att läsa boken när så många andra verkar älska den.

Jag skulle inte ha behövt oroa mig ett dugg, jag föll pladask för boken! Den grep verkligen tag i mig och den lyckas vara både romantisk, sorglig och rolig på samma gång. När sorgen efter Lennies syster beskrivs så känns det verkligen i kroppen och det gör nästan fysiskt ont. Karaktärerna får också en varm plats i mitt hjärta, allt från härliga Lennie, Joe, morbrodern Big och såklart mormodern.

Det är en fin roman om syskonkärlek och vem den andra egentligen är utan den andra och hur man går vidare utan att glömma. Och att man faktiskt får känna sig lycklig och kär även fast man sörjer. Lennies känsloliv är helt fantastiskt beskrivet och hur hon bearbetar sin sorg med att spela klarinett och skriva dikter, som är så vackra och sorgsna.

Jag har tidigare i år klagat lite över att jag har läst så få böcker som verkligen blir favoriter. Jag har läst många riktigt bra, men som har saknat det lite extra. Den här boken har det lilla extra och lite till. Det finns helt enkelt inte ord för att beskriva hur den här boken kändes att läsa, den grep verkligen tag i en med full styrka och vägrade släppa taget.  Den är helt enkelt oförglömlig och en bok som jag kommer tänka tillbaka på länge.

Himlen börjar här en helt fantastisk bok och om ni ännu inte har läst den så vill jag verkligen att ni ska göra det!

Betyg: 5/5


Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Författaren ingår i min Boktolva.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...