11 augusti 2016

Bones säsong 11

Handling
In the eleventh season premiere, Booth, Brennan and family have gone in search of a crime-free life, but their ties to the Jeffersonian are only frayed. Brennan returns to the institute when a case involves her and Booth. Booth, however, has disappeared, prompting an FBI investigation and an agent who looks at the team as suspects. Meanwhile, Arastoo, who has taken over Brennan's duties in her absence, hopes that the lead position becomes permanent. Elsewhere, Brennan meets one of Booth's family members. 

Huvudrollerna spelas av David Boreanaz, Emily Deschanel, Michaela Conlin, TJ Thyne, Tamara Taylor och John Boyd.

Säsong 10 bestod av 22 avsnitt.


Mina tankar
Jag använde en engelsk text för att beskriva början av denna säsong, mest på grund av att jag inte har hittat någon svensk beskrivning som är lika bra och jag tyckte det skulle bli alldeles för svårt att själv försöka sammanfatta det. 

Jag måste också varna för spoilers, då detta är en av mina favoritserier och jag känner att jag måste få skriva av mig lite grann. 

Det känns verkligen som att Bones har fått ny energi och lite av en nytändning. Serien har ändå pågått i 11 år och det är väldigt länge och visst kan skådespelare/regissörer och teamet runt om bli lite less. Men detta har verkligen varit en nytändning och alla avsnitt har varit otroligt bra och välgjorda och det har verkligen gått från glädje till sorg och flörtat med flera olika genres, såsom skräck och mockumentär. 

Redan premiäravsnittet för säsongen var riktigt bra, där Booth har försvunnit och Brennan återvänder till sitt gamla jobb för att ta reda på sanningen. Varje avsnitt har känts väl genomtänkt och jag har inte heller varit besviken på något avsnitt eller tyckt det har varit dåligt. 

Bones är riktigt bra på att blanda olika genre, både komedi, skräck och drama. Ett av mina favoritavsnitt av säsongen är avsnitt 11, The doom in the boom, som verkligen fick en del uppmärksamhet innan. Det var otroligt spännande och man visste hela tiden att något hemskt skulle hända, men inte vad. Det visade sig att Hodgins som från  början klarat av explosionen och inte skadat sig hade egentligen fått en allvarlig skada och förlamades. 

Jag blev riktigt chockad när det hände, men samtidigt väldigt spänd på fortsättningen. Det var intressant att få se en av huvudkaraktärernas liv förändras få drastiskt och hur det skulle påverka alla andra karaktärer. Det blev mycket Angela-Hodgins-drama ett tag och de två skådespelarna TJ Thyne och Michaela Conlin fick verkligen glänsa. Läste också att Thyne under resten av säsongen när hans karaktär sitter i rullstol själv satt i den hela dagarna och inte steg upp ur den när han hade filmat klart sina scener, vilket  jag tycker är väldigt beundransvärt. 

Ett annat av mina favoritavsnitt är avsnittet som är en mockumentär, The movie in the making, där man får följa utredningen och personerna ur ett litet annat perspektiv. Ett väldigt fint avsnitt som också blickade tillbaka på händelser i andra säsonger på ett rörande sätt. 

Förutom dessa avsnitt så fick även Booth och Brennan gå undercover, brukar alltid uppskatta de avsnitten och detta var inget undantag. Även denna säsong dyker det upp en seriemördare som kommer att hänga med till nästa säsong.

Jag ser så grymt mycket fram emot nästa säsong, speciellt efter det som hände i säsongsavslutningen men det kommer att bli jobbigt att behöva vänta så länge på att få veta hur det går för Brennan och om Zach verkligen är mördaren.

Boreanaz (som spelar Booth) har regisserat flera avsnitt och alla de har varit så, så bra. Han regisserade även säsongsavslutningen och för någon vecka sedan såg jag att det blir Deschanel (Brennan) som kommer att regissera premiäravsnittet nästa säsong. Tycker det är så kul när skådespelar som medverkar i serien själva får chans att testa på att t.ex. skriva avsnitt och regissera. 

Sen så hade Bones ett väääldigt långt uppehåll och det kommer bli ytterligare ett fram till den sista säsongen som bara kommer bestå av 12 avsnitt, men det känns som att alla som jobbar med denna serie vill se till att den blir så bra som möjligt och jag tror verkligen att serien kommer få ett värdigt avslut.

Åh vad skönt det var att få skriva av sig och dela med mig av tankarna kring denna säsong! 

Bones säsong 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...