21 augusti 2016

Den sista striden

Kunde ej hitta någon bra bild på internet, så min egen får duga.
Titel: Den sista striden
Originalets titel: The Last Battle (1956)
Författare: C.S. Lewis
Översättare: Birgitta Hammar
Serie: Narnia #7
Antal sidor: 160
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bonnier Carlsen  
Utläst: 3/8

Handling
"Just som tåget körde in på stationen och Eustace och Jill tittade ut genom fönstret hördes ett förfärligt brak - och så var de i Narnia igen. Aslan ordnade det på sitt eget sätt."

Det är ett Narnia fyllt av förvirring barnen kommer till den här gången. Den unge kungen, Tiriran, för en ojämn kamp mot fienden calormenerna och mot den listiga och grymma tyrann som uppträder i Aslans namn. Landet är skövlat och folket vet inte längre vem de ska sätt sin lit till. Tillsammans utkämpar Tirian, barnen och några trogna vapendragare en sista strid.


Mina tankar
Nu har jag äntligen fått avsluta en serie och det är något som jag brukar ha väldigt svårt för. Måste börja säga att titeln verkligen gör boken rättvisa, det är den sista striden på flera sätt. Tyckte faktiskt mer om den än vad jag trodde att jag skulle göra.

Jag gillar att man får återse väldigt många av de karaktärer man mött tidigare och framförallt gillar jag hur Lewis knyter ihop det hela, det är ett värdigt och bra avslut. Även om den tog en riktning som jag inte hade förväntat mig.

I de här sista böckerna tycker jag kopplingen till kristendomen har varit ganska tydlig, i alla fall om man kan en del och sen innehåller hans böcker väldigt mycket symbolik vilket gör att man inte behöver vara barn för att kunna tycka om denna serie. Sen lyckas han få med en hel del samhällskritik och det är alltid intressant att läsa om.

Jag förstår definitivt varför Narnia har blivit en klassiker, det är en väldigt tidlös serie och passar nästan alla åldrar.

Även om jag själv inte har tyckt att de har varit "wow"-böcker så kommer jag ändå att sakna den fantastiska värld som Lewis byggt upp.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian, prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...