17 augusti 2016

Zack

Titel: Zack
Originalets titel:-
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Översättare:-
Serie: Herkulesserien #1
Antal sidor: 424
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bookmark 
Utläst: 27/7

Handling
Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar.

Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden.

Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att lösa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandel? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren.


Mina tankar
Kallentofts serie om Malin Fors har jag tröttnat rätt rejält på, så därför var jag rätt tveksam till att börja läsa denna serie. Men när det började dyka upp rätt så många positiva recensioner på denna bok så tänkte jag att jag i alla fall skulle testa.

Zack är rätt så mycket annorlunda än Malin Fors och det är jag tacksam för. Han är verkligen en antihjälte i ordets rätta bemärkelse, och även fast jag inte tycker om att läsa om dysfunktionella poliser så kan jag ändå inte sluta läsa om honom av någon anledning. Han är en intressant karaktär, som jag gärna lär känna bättre och framförallt vill jag veta mer om hans relation till sin döda mor som jag tror har format honom rätt så mycket.

De andra poliserna i teamet är också intressanta, men sammansättningen av karaktärerna känns nästan lite som en parodi där man har en Svensson, ett datageni, en handikappad och en ung kvinnlig polis. Sen är ju namnen också väldigt speciella. Innan jag började läste trodde jag faktiskt att Deniz var en man...

Zack är en väldigt spännande bok där spänningen verkligen hålls vid liv ända till slutet. Men den är väldigt våldsam och blodig och känns lite som att läsa en actionfilm. Men det är absolut inte dåligt! Tvärtom. Det enda jag kan ha emot Zack är att det stundvis nästan blir alltför rå och hemsk att läsa.

Sen slutade boken också med en ordentlig cliffhanger så jag får se hur länge jag kan hålla mig med att läsa fortsättningen.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Midvinterblod
Sommardöden
Höstoffer
Vårlik
Den femte årstiden
Vattenänglar

2 kommentarer:

  1. Jag tycker Zack är den som, hittills varit råast. Det minskar lite i de två senare böckerna. Och de är minst lika bra, om inte bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa de! Till och med min pappa som inte läser speciellt mycket tyckte om Zack! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...