10 augusti 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 32

Bild lånad av barnboksbloggen
Idag är det en lugn dag, har inget speciellt planerat och mina föräldrar jobbar så jag är själv hemma just nu. Kan faktiskt vara rätt så skönt. I alla fall såg jag att Veckans bokbloggsfråga hade kommit upp så jag tänkte svara på den.

Har du någon erfarenhet av att böcker har hjälpt dig må bättre i vissa skeenden i livet? Finns det några speciella böcker, författare eller genrer som du återkommer till när du har drabbats av sorg, känner dig ledsen/arg/glad/förvirrad eller någon annan känsla? Kan du tipsa om några sådana böcker som har betytt extra mycket för dig i olika känslostämningar och situationer i livet? 

Åh, vilken svår fråga! Jag kan på rak arm egentligen inte säga några speciella böcker, men att läsa om favoriter brukar funka också. Sen vet jag inte heller om det är så att jag måste läsa en viss typ av böcker alls. För mig blir det ofta att jag läser mer, bara för att liksom fly verkligheten en stund och tänka på något annat.

Sen om jag mår dåligt så vill jag gärna läsa mer lättsmälta och roliga böcker (typ feelgood), böcker som kanske får en att må bättre för en stund och som lämnar en med en god känsla. Så var det t.ex. när jag läste Lucy Dillons senaste När livet börjar om. Sen har jag också läst Nora Roberts bröllopskvartett flera gånger, just för att det är lättläst och garanterat lyckliga slut.

Jag läste nyss den första delen om Percy Jackson av Rick Riordan och kan även tänka mig att de böckerna skulle passa mig åtminstone om jag känner mig lite nere. Det är spännande och så har en rolig ton boken igenom som jag tilltalas av.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där att vilja läsa lättsmält och glatt när man mår dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det blir ett sätt att fly verkligheten och glömma sina problem ett tag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...