6 augusti 2016

Minns mig som en ängel

Titel: Minns mig som en ängel
Originalets titel:-
Författare: Kristina Appelqvist
Översättare:-
Serie: Helena Waller
Antal sidor: 410
Utgivningsår: 2014
Förlag: Piratförlaget 
Utläst: 22/7

Handling
På vackra Bjertorps slott möts ett sällskap för att utse den författare som ska tilldelas ett prestigefullt pris. Men inget blir som de tänkt sig. Morgonen därpå hittas en av medlemmarna död under märkliga omständigheter. Plötsligt förbyts den trevliga samvaron i en mardrömslik jakt på en oberäknelig mördare som tycks vara ute efter fler offer.

Litteraturforskaren Helena Waller dras allt längre in i ett kusligt morddrama som tycks ha egendomliga beröringspunkter med Svenska Akademien, en gammal kärlekshistoria, en okänd opera och den danska författarinnan Karen Blixen.


Mina tankar
Detta var verkligen en lättläst och somrig deckare! Trots att den utspelar sig på hösten får jag ändå sommarkänslor av den, det är ett snabbt tempo och spänningen hålls vid liv ändå till slutet. Den är inte heller speciellt blodig eller våldsam så jag tror att det är en bok som också kan passa personer som inte tycker om att läsa deckare.

Minns mig som en ängel utspelas i akademikervärlden bland litteraturforskare. Bara det att huvudpersonen Helena Waller är litteraturforskare gör att det hela blir ännu roligare att läsa för en riktig boknörd. De andra karaktärerna känns också välgjorda, och jag ser fram emot att lära känna dem bättre i kommande böcker.

Jag har läst några deckare på den senaste tiden där poliser inte har haft huvudrollen och där jag inte tycker att det har känts trovärdigt hur huvudpersonerna har löst hela fallet. I den här boken är det inte så och man får följa utredningen på lite avstånd, främst genom journalisten Frida Åbergs ögon.

Minns mig som en ängel är en spännande och lättläst deckare som passar perfekt att läsa under sommarn eller semestern! Den skapar verkligen läslust.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Minns mig som en ängel läste jag i juli till Spänningsutmaningen.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med en handling som utspelar sig bland litteraturforskare, den saken i sig får mig att vilja läsa boken :) Trovärdiga slut i deckare har jag accepterat att det inte är något att hoppas på, därför har deckare inte varit mina favoriter, men nu har jag upptäckt några författare som jag gillar i den genren. Och den här boken låter absolut läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Lite pusseldeckare/ Agatha Christie över det hela. Så fort böcker eller dylikt dyker upp när man läser är jag såld :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...